Již zodpovězené dotazy - kategorie:
Obecný
- ADHD
- autismus, PAS
- campy (pobytové, příměstské)
- členství v Mense
- finanční podpora
- Hejného metoda
- individuální vzdělávací plán
- jak vybrat ZŠ
- klub nadaných dětí
- Logická olympiáda
- matematický talent
- Mensa NTC Learning
- nezapadnutí do kolektivu
- pracovní listy
- problémy ve škole
- škola spolupracující s Mensou
- školka spolupracující s Mensou
- testování IQ
Rodič
- adolescent (15–20 let)
- batole (1–3 roky)
- Mensa gymnázium
- mladší školní věk (6–11 let)
- předškolní věk (3–6 let)
- starší školní věk (11–15 let)
Učitel
Zeptejte se nás
Chtěli byste se nás na něco zeptat a nevíte, na koho přesně se obrátit? Pošlete nám svůj dotaz prostřednictvím níže uvedeného formuláře. Na Vaše dotazy odpovídají členové Mensy Česko (seřazeno abecedně podle příjmení):
Tomáš Blumenstein |
Magdalena Čavojská |
Petr Čavojský |
Hana Kalusová |
Petr Mazal |
Lucie Měchurová |
Zuzana Poláková |
Jarka Marčeková |
Předem Vás však upozorňujeme, že všichni výše uvedení lidé se Mense Česko věnují jako dobrovolníci ve svém volném čase. Může tedy trvat poměrně dlouho, než se dočkáte odpovědi na svou otázku. Než nám svůj dotaz pošlete, prosím podívejte se do již zodpověděných dotazů, které jsme pro přehlednost roztřídili podle témat i podle věku dítěte. Možná právě tam na svou otázku najdete odpověď.
Štítek: předškolní věk (3–6 let)
Dobry den,
muj syn (5 let a 4 mesice) sice neovlada krom par pismen abecedu, ale scita, nasobi (jednodussi nasobky) atd. Cisla a pocitani ho evidentne bavi, prisel si na to tak nejak sam.
Nevim, jakym zpusobem ho nadale rozvijet.
Velmi dekuji
M.
Dobrý den,
v tomto věku je určitě dobré rozvíjet dítě všestranně a nabízet mu různé činnosti. Vhodné jsou určitě různé pracovní listy, knížky, různé hry, později i hlavolamy. Zkrátka nabízet co nejpestřejsí činnosti a podporovat zejména v tom, co zaujme dítě.
Také můžete dítě nechat otestovat naším IQ testem, který je určen pro děti od 5 let a je zaměřen na fluidní intelekt, zjišťuje především úroveň logického a matematického myšlení. Přihlášku na testování a výběr termínů najdete na mensa.cz.
Doporučím Vám také literaturu pro rodiče, kterou najdete na našem webu – TIPY PRO VÁS. Doporučím Vám knížku, kterou prodáváme: „IQ dítěte – výzva pro rodiče”, příručku pro NTC systém učení, což je soubor technik a speciálně sestavených cvičení, které vedou ke zvýšení intelektových schopností u dětí v předškolním věku.
-- S pozdravem Zuzana Poláková zuzana.polakova@mensa.cz 770 177 926
Dobrý den, chtěla bych se zeptat,, zda je možné koupit testovací a studijní materiály pro předškolní, šestileté, dítě? Jde mi o to, abych zjistila, zda má logické uvažování a má tedy cenu jít třeba cestou Hajného matematiky nebo Světa vzdělání...
Děkuji za informaci.
¨
Mariana Halmanová
775 377 054
Dobrý den
můžete dítě nechat otestovat naším IQ testem, který je určen pro děti od 5 let a je zaměřen na fluidní intelekt, zjišťuje především úroveň logického a matematického myšlení. Přihlášku na testování a výběr termínů najdete na mensa.cz.
Doporučenou literaturu pro rodiče najdete na našem webu – TIPY PRO VÁS. Doporučím Vám knížku, kterou prodáváme: „IQ dítěte – výzva pro rodiče”, příručku pro NTC systém učení, což je soubor technik a speciálně sestavených cvičení, které vedou ke zvýšení intelektových schopností u dětí v předškolním věku.
-- S pozdravem Zuzana Poláková zuzana.polakova@mensa.cz 770 177 926
Dobrý den, ráda bych se zeptala, jestli při testování dětí (5let) může být v místnosti rodič? Děkuji za informaci
Dobrý den
testování malých dětí v Praze probíhá takto: chvíli budete v testovací místnosti se synem, protože Vám sdělím informace pro rodiče. Pak bude syn v místnosti společně s ostatními dětmi. Bude pracovat s knížkou. Děti budou hledat logické vazby mezi grafickými symboly či doplňovat chybějící kousek obrázkové skládačky. Syn bude hledat koníka, který utekl ostatním koníčkům. Jejich volbu správného řešení zapisuji já, dítě mi jen ukáže na obrázek. Vy počkáte za skleněnými dveřmi zasedací místnosti. Výsledek testu Vám pošleme do
emailu během týdne maximálně dvou od testování. Pokud máte zájem o testování IQ syna, pak ho přihlaste na mensa.cz, tam je výběr termínů a elektronická přihláška.
-- S pozdravem Zuzana Poláková zuzana.polakova@mensa.cz 770 177 926
Dobry den,
Nasemu synovi je 3.5 roku. Umi min 60 dopravnich znacek a pres 60 statnich vlajek. Naucil se to sam ve velmi kratkem casovem obdobi. Ve skolce se nudi, kreslit nechce atd. Bylo nam doporuceno spijit se s Mensou. Jak se postupuje?
Dekuji. Doubkova
Dobrý den,
společnost Mensa testuje děti až od dosaženého věku 5 let, aktuálně tedy pro Vás nemůžu mnoho udělat. Zkuste případně oslovit Centrum nadání, vím, že pracovali i s menšími dětmi. Pro tuto věkovou kategorii máme pro rodiče přednášku NTC Learning metody, možná ji ale už znáte, když se synem pracujete s abstraktími symboly.
S pozdravem
Lucie Měchurová
Dobrý den, máme 4 letou dceru a myslím že je velmi nadaná, jen nevím jakým způsobem se obrátit na PPP. Jestli je potřeba přes lékaře, školku, nebo lze z vlastní iniciativy. Dcera nám ve čtyřech letech mluví velmi plynule a s velkou slovní zásobou česky, stejně tak i anglicky, dále zvládá několik výrazu z němčiny, japonštiny a španělštiny. Bez problémů zvládá čísla do 20 český, anglicky čísla i pozná na papíře a když má příklad znázorněny třeba ve formě bonbónů tak zvládá i počítat +- do 10. Dále je velmi učenlivá, už pozná některé písmena, abecedu zvládá česky i anglicky. Sama od sebe se začíná učit psát. Navíc jí stačí jednou slyšet písničku, nebo básničku a pokud ji zaujme tak si ji okamžitě zapamatuje. Je toho ještě více, ale asi by to bylo na velmi dlouho vše tu psát. Nerada bych její ,,talent,, podcenila a neřešila, jen nevím jak na to, jak ji podporovat a jestli by nebylo místo klasické školky lepší například nějakou soukromou, kde se jí budou více věnovat. Děkuji za odpověď
Dobrý den,
vyšetření v PPP si objednávají rodiče, samozřejmě může to být na základě doporučení lékaře či školky. Obecně jsou ale PPP velmi vytížené a diagnostikou nadání v předškolním věku se některé ani nezabývají. Jako alternativu doporučuji například Centrum nadání. Mensa ČR testuje děti až od dovršeného pátého roku. Co se týče školky, tak obecně soukromá školka nemusí být zárukou větší kvality. Spíš bych se ptala na to, zda daná paní učitelka dokáže pracovat s nadanějším dítětem, zda je ochotná zohlednit jeho specifické, individuální potřeby. Na našich webových stránkách můžete najít seznam školek, které s námi spolupracují – to jsou školky, které o existenci nadaných dětí vědí a mají zájem je podporovat. Samozřejmě ale také nedokážeme zaručit, že to bude v dané školce umět každá paní učitelka.
S pozdravem
Lucie Měchurová
Dobrý den, prosim jak rozvijet velice zvedave dite. Ve 13m dokaze poznat cca 30 zvirat, pozna 5 barev. Zajma se o pismenka o knihy. Nemyslim si ze mame nejakeho genia, ale zvidave dite to je. Je nejaka literatura,jak nejlepe takove dite zabavit jak naplnit tu touhu po informacich. Dekuji T
Dobrý den,
v tomto věku je určitě dobré rozvíjet dítě všestranně a nabízet mu různé činnosti. Vhodné jsou určitě knížky, různé hry, později i hlavolamy. Zkrátka nabízet co nejpestřejsí činnosti a podporovat zejména v tom, co zaujme dítě. Také si Vám dovoluji nabídnout seminář NTC Learning pro rodiče, kde se tomuto tématu více věnujeme.
S pozdravem
Lucie Měchurová
Dobrý deň,
mám 3,5-ročnú dcéru, ktorá v 20 mesiacoch ovládala farby, tvary, čísla, písmená, v 2 r. 3 mes. sa naučila všetky značky áut, teraz sú to zase dinosaury. Ovláda ich asi 40 a vie ich kategorizovať na sauropódy, teropódy, hadrosaury, ankylosaury, stegosaury...má rada puzzle, poskladala vo veku 3 rokov 50-kusové, rada kreslí, výborne rozpráva, vo veku 2 rokov rozprávala súvetia, dneska opíše činnosť alebo príbeh v 6-7 rozvitých vetách alebo súvetiach a rozumie jej aj cudzí človek na 99 %.
V rodine mám dvoch synovcov, ktorí navštevujú školu pre itelektovo nadané deti, majú IQ 135-140. S obomi synovcami mám blízky vzťah a viem, že vo veku mojej dcéry už lepšie počítali, starší, odpočítaval a sčítaval už cez desiatku, poznal čísla do 100 - 200 (tento chlapec je momentálne 13-ročný a jeho matematický talent sa potom ukázal ešte jasnejšie).
Moja dcéra počíta do 10. Vie spočítať predmety na obrázku, pozná číslice, začína spájať číslicu s počtom, rozpozná na obrázku čoho je viac a čoho menej, vie, že 8 je viac ako 3 (aj bez názornej ukážky na predmtoch).
Budúci rok ju chcem dať otestovať do školy, kam chodia aj moji synovci (pohovory do úvodných ročníkov robia od 4 rokov). Som však na vážkach, či sa do tejto školy hlásiť a vydať sa smerom súkromných škôl pre intelektovo nadané deti alebo nie. Mne sa zdá, žev matematike je dcéra na tom ako ostatní 3-4-roční.
Dobrý den,
oblastí, ve kterých může být dítě nadané je samozřejmě více a jsou určitě děti, které jsou nadané, ale jejich primárním zájmem není matematika. Asi bych Vám doporučila, aby jste s dcerou pohovory, o kterých píšete zkusila absolvovat a s vedení školy či pedagogy prodiskutovala možnosti, jak jí více rozvíjet a zda je tato konkrétní škola pro ni vhodná. Jsem přesvědčená, že pokud se jedná o školu pro nadané děti, dokáží při těchto vstupních pohovorech posoudit, zda by tam Vaše dcera zapadla a bylo jí tam dobře nebo zda bude dobré se ohlídnout po jiných variantách.
S pozdravem
Lucie Měchurová
Dobrý den ,mám dotaz.Jedna se mi o vnučku.Mimo mimořádných pohybových aktivit jako chůze po kladině,jízda na kole i když s pomocnyými kolečky,ovládání hokejové hole,obleče si sama tepláčky, atd se chová jak to říct né běžně.Napočítá do 5ti s tím že počítá hračky,rozezná nářadí a pojmenuje,pozná některá písmena a přiřadí k nim slova,skládá věty o třech slovech, zopakuje téměř vše a očividně přemýšlí co řekne.Má 17 měsíců a nejsem si jistý jak postupovat,jestli ji učit nebo to nechat plynout.Jde to jakoby samo ,ale máme obavy aby to nebylo vykoupeno něčím jiným,je trochu tvrdoahlavá.Podotýam že mi je 48,máme dva syny a manželka jako chůva odchovanla cca 30 miminek takže mam trochu přehled.Ďekuji Petr
Dobrý den,
v tomto věku se bohužel nedá zcela přesně určit, zda se jedná o nadané dítě nebo zda jde pouze o akcelerovaný vývoj v určitých oblastech. Doporučuji rozvíjet vnučku všestranně, nabízet jí různé aktivity a samozřejmě ji podporovat v tom, co ji zajímá a zodpovídat její otázky. Cílené učení jako takové určitě není potřeba, pokud je dítě skutečně nadané a vyrůstá ve zdravě podnětném prostředí, řekne si o učení samo. Uvidíte, jak bude její vývoj pokračovat :-). Je třeba vhodné nabízet takto zvídavému dítěti různé deskové hry, pokud je takto šikovná, můžete se porozhlédnout i po hrách určených starším dětem – cca od 4 let. Také si Vám dovoluji nabídnout seminář NTC pro rodiče, který jako organizace pořádáme.
S pozdravem
Lucie Měchurová
Dobrý den, ráda bych se poradila ohledně našeho syna. Narodil se předčasně, s velmi malou porodní váhou. Při výběru školky jsme hledali místo, které bude příjemné a bezpečné. Hodně se nám líbil přístup Montessori, vyhovoval nám i malý kolektiv. Bohužel si po 2 letech nejsme moc jistí, že jsme udělali dobře. Četla jsem si na Vašem webu hodně podobných názorů a postřehů jako máme my. A ráda bych našla na předškolní rok nějakou vhodnější školu, která bude rozvíjet jeho schopnosti. Matouš je hodně vnímavý a fascinuje jo vše technické, sám se naučil čísla a písmenka a začíná i číst. S babičkou se učí anglicky. Ve školce ho aktivity moc nebaví. Často slýcháme, že bloumá. Je to velmi aktivní a veselý chlapec. Nemělo byste nějaký návrh? Jsme na v Praze 3. Děkuji, s pozdravem Veronika Bajerová.
Dobrý den,
předem se omlouvám za pozdní reakci, ale během období letních prázdnin nemáme příliš volné kapacity. Je mi velmi líto, že s výběrem školky nejste spokojeni. Na Montessori školky mezi rodiči nadaných dětí panují různé názory a tak, jak některým zcela vyhovují, jiným bohužel vůbec ne. Za mě je velmi důležitá osoba pedagoga, který buď umí zohlednit specifika dítěte a zkusit ho zaujmout či nikoliv. Je velmi těžké Vám poradit nějakou alternativu. Na našich webových stránkách máme uvedeny školky, které s námi spolupracují, což znamená, že paní učitelky nebo minimálně vedení školky má povědomí o nadaných dětech, aktivně se jim chtějí věnovat, jsou – alespoň někteří, proškoleni metodou NTC pro podporu rozvoje inteligence v předškolním věku. Bohužel zaručit, že tam zrovna Vaše dítě bude spokojené, nedokážeme. Ale je vždy dobré pohovořit s pedagogy, zeptat se, co mohou Vašemu dítěti nabídnout a jak jeho individualitu dokáží zohlednit. Aktuálně Vám mohu nabídnout akci „Setkání Dětské Mensy”, která je určena pro rodiny s nadanými dětmi. Nebo kurz NTC pro rodiče, kde můžete také načerpat ohledně nadaných dětí nějaké informace.
S pozdravem
Lucie Měchurová
Dobrý den, mám adoptovaného syna ( 5let). Myslím, že i z toho důvodu se naučil pr. Chodit a mluvit velice pozdě. Ale nyní je ve slovní zásobě a i v pohybu dále než jeho vrstevníci. Od malička byl hyperaktivní, roztekany, u ničeho nevydržel. Ve školce začal mít problém. Na testech ve 3 letech mu zjistili lehce nadprůměrné IQ, ale bylo mi řečeno, že po 2 letech už tyto výsledky budou jiné. Ve školce má problém, je zvídavý, kreativní, ve školce prý nejlepší, myslí mu to, má velkou slovní zásobu, velké znalosti, ale zcela jim tam narušuje práci a strhava na sebe pozornost. Také odmítá plnit příkazy, které nedávají smysl, ale učitelky je dávají proto, aby se prý děti naučily poslouchat. Vymyslí dětem hry a chce všechny dirigovat a je naštvaný, když děti jeho hry nehrají. Odmítá ve školce dělat úkoly, prý on nemusí. Když mu dají učitelky ale těžší úkol, tak u něj musí sedět, jinak ho nedokončí. Netroufam si říct, že by snad měl být nějak extra nadaný, ale určitě nadání v tom možná bude.ma svůj imaginární svět, neustále něco vytváří, má rád děti, ale když nepřistoupí na jeho hru, tak si radši vystačí sám. Ale při tom zvládá bavit okolí. Ale vůbec nemá zájem o písmenka nebo počítání. Odpoví mi, proč by ho to mělo zajímat, když chvilku neposedí a tohle je nuda. Zeptám se ho, jestli mi vypočítá nějaký příklad a odpoví, že neví, že je to na něj těžké. Ale když si třeba při hře něco odpočítává, tak bez nějakého velkého přemýšlení řekne, že udělal tolik a zbývá mu ještě udělat tolik. Ale prostě úkoly, které vyžadují větší soustředění, tak nedělá, úkoly, které jsou pod jeho úroveň nebo jsou monotónní také nedělá. Vylučuje toto chovani nadání ? Lze takovému dítěti vůbec změřit správně IQ, když si dělá, co chce? Nevím tedy, zda nemůže mít nějakou formu ADHD. Ale když mu třeba čtu knížku, tak u toho neustále vydava zvuky, vrtí se, ale je schopný mi přesto říct, o čem jsem četla. Třeba na pexeso se soustředit nedokáže, vůbec nic si není schopný zapamatovat, respektive vůbec ho to nebaví a nesoustředí se. U jídla také neposedí, neustále poskakuje, vůbec se nezastaví a pohybové je mimořádně nadaný, ale nedělá pro něj nebezpečné věci jako třeba jízda na kole. Dekuji
Dobrý den,
z Vašeho popisu nelze úplně jasně říci, zda se jedná u syna o nadání, nebo akcelerovaný vývoj v určitých oblastech. Projevy podobné ADHD se u nadaných dětí mohou vyskytnout právě z důvodu, že nejsou pro ně některé podněty zajímavé a chtějí si věci dělat po svém. Při měření IQ hodně záleží na tom, jak se dítě v té chvíli dokáže soustředit a zda ho zadané úkoly zaujmou. Můžete to zkusit, ale v tomto případě bych spíše navrhovala individuální termín, jelikož při hromadném testování je těch rozptylujících faktorů více. Náš testující Vám určitě v takovém případě dokáže říci, zda se chlapec soustředit a pracovat a tudíž lze naměřenou hodnotu brát v potaz nebo zda byl jeho výkon něčím ovlivněn. Co se týče diagnostiky ADHD, tak bych Vám doporučila obrátit se na Pedagogicko psychologickou poradnu, která může zároveň také změřit hodnotu IQ – očekávejte bohužel ale dlouhou čekací dobu.
S pozdravem
Lucie Měchurová
Dobrý den, na Vašich stránkách jsem se dočetla ze testujete děti od 5-ti let. Dceri budou v září teprve 4 roky. Abecedu ovládá v AJ a českém jazyce od 1,5 roku. Umí číst slova v aj i českém jazyce. Mluví anglicky, někdy i španělsky. Kam s ni mám zajít na testy? Nechci aby se později ve škole co školce nudila. Dekuji Vám za odpověď. K. Stárková
Dobrý den,
společnost Mensa testuje skutečně až dosaženého věku 5 let. Můžete zkusit Pedagogicko-psychologickou poradnu, ti mají nástroje pro měření intelektu i v nižším věku, ale ze zkušenosti to většinou také nedělají. Pokud vidíte nějakou oblast, ve které Vaše dcera vyniká je dobré ji podporovat, nabízet adekvátní podněty. Nicméně v tomto věku může jít i o akcelerovaný vývoj, který může být podpořen podnětným prostředím, pokud Vaše dcera ovládá tři jazyky předpokládám, že vyrůstá ve vícejazyčném prostředí. Pokud ano, bývá to jeden z faktorů, kdy děti v předškolním věku jsou oproti vrstevníkům napřed. Určitě je také dobré ji ale rozvíjet všestranně a nabízet jí podněty z různých oblastí. Nadání se dá podchytit i bez testování, pokud by se ve školce nudila, zkuste promluvit s paní učitelkou o tom, co jí baví a jaké úkoly jí případně připravovat. A pokud neuspějete v poradně, objednejte jí na testování až jí bude pět let, určitě ještě bude čas pro případný výběr vhodné školy.
S pozdravem
Lucie Měchurová
Dobry den, chci se zeptat ohledne sveho syna (3,5 let). Vypada inteligencne nadany. Chci se zeptat na testy, zda se delaji i takto maleho ditete? Zda to ma smysl? Nepotreji, aby byl nekde zapsan, ale spis poradit, zda takove ditko potrebuje vetsi peci a v cem. Ucite mate zkusenosti.
Dekuji, Mullerova
Dobrý den,
společnost Mensa testuje děti až od dosaženého věku 5 let. U takto malých dětí se může jednat o akcelerovaný vývoj, stejně tak jako o nadání. V případě, že máte „podezření” na některou oblast, ve které Váš syn vyniká, doporučuji ho v této oblasti podporovat a rozvíjet, nicméně v tomto věku je důležité rozvíjet všechny oblasti a nabízet dítěti různorodé podněty. Pro rozvoj nadání v tomto věku doporučuji různé deskové hry, hry typu Smartgame pro jednoho hráče, které rozvíjejí logické myšlení apod. Můžete určitě volit hry, které jsou určeny pro starší děti, mám zkušenost, že pokud je dítě nadané, zvládne ve věku 4 let i hry, které jsou doporučeny pro děti 6-8 let.
S pozdravem
Lucie Měchurová
Dobrý den. Mám syna 4 roky, v červnu mu bude 5 let. Již od tří let umí celou abecedu přečíst i napsat, abecedu řekne i anglicky, pozná všechny písmena z azbuky. Počítat umí do 200 a výš (počítá vše co může, např. I kroky do školky), anglicky napočítá do 20. Nyní už čte jednoduchá slova a spočítá jednoduché příklady do 10. Ve školce prý strčí do kapsy všechny předškoláky co se týká veškerých znalosti. Má všeobecný přehled, vše ho zajímá. Nejvíce ho fascinuji písmena a čísla. Všichni v okolí mě straší nástupem do školy, žco tam bude dělat, že bude zlobit, nebude ho to tam bavit. Již teď jsou stížnosti že školky že třeba nechce 3 dny opakovat s detma básničku (umí ji vždy hned první den). Jak s takovýmto dítětem pracovat? Da se někde zjistit zda má nějaký mimořádný intelekt, nebo že to umí jen díky své zvydavosti.Dekuji
Dobrý den,
podle Vašeho popisu by se skutečně mohlo jednat o nadané dítě, které je potřeba adekvátně podporovat a rozvíjet. Nicméně u dětí předškolního věku se může jednat i o akcelerovaný vývoj, který může být podpořen velmi podnětným prostředím a synovou zvídavostí také. Společnost Mensa testuje děti od dosaženého věku 5 let, tudíž ho můžete objednat na testování a nadání si potvrdit. Pokud se nadání potvrdí, je dobré, aby už i ve školce dokázali poskytnout synovi individuální přístup, dávali mu úkoly, které budou pro něj adekvátní a zábavné, protože jinak se děti skutečně nudí a potom zlobí. Bude také vhodné pečlivě vybrat základní školu, zkusit takovou, kde mají s nadanými dětmi nějakou zkušenost a dokáží s nimi pracovat. Je možné, že škola bude potřebovat posudek z Pedagogicko-psychologické poradny, to by byl potom další krok. Bohužel ale některé školy, respektive pedagogové nedokáží s nadanými dětmi pracovat ani pokud mají doporučení z poradny, naopak jsou učitelé, kteří takové doporučení nepotřebují a dokáží s nadaným dítětem pracovat tak, aby bylo ve škole spokojené.
S pozdravem
Lucie Měchurová
Dobrý den,
můj přítel je členem Mensy ČR. Máme syna, kterému je nyní zhruba 2,5 roku, a proto jsme začali řešit školku.
Trávím se synem celý svůj čas, syn je velmi bystrý. Na začátku prosince začal syn navštěvovat 1x týdně montessori miniškoličku. Z vyprávění od syna se mu tam velmi líbí, je to na něm vidět i při vyzvedávání ze školky, z fotek i videí, které máme k dispozici.
Byla bych velmi ráda, kdyby syn chodil do podobné školky. Respektive byla bych ráda, kdyby syn chodil do lesní školky, kterou máme poblíž, než do klasické školky. Je to hned z několika důvodů:
1) individuální přístup ke každému dítěti, který je zajištěn počtem učitelů na počet dětí
2) jiný přístup i styl výuky (pokud se tomu tak dá říct) - děti se učí žít v souladu s přírodou
3) lepší imunita
Myslím, že důvodů je mnohem víc, já jsem se tady v rychlosti pokusila vyjmenovat pro mě ty nejdůležitější.
Přítel je bohužel striktně proti tomuto typu školky, je vlastně striktně proti všemu, co jen trochu zavání bio a odkloněním se od konzumního stylu života. Přesvědčit by ho snad dokázal jen názor odborníka.
Chtěla jsem se proto zeptat, jaký názor na lesní školky máte Vy, a zda existují nějaké vědecké studie, které by dokazovaly pozitivní vliv lesních školek na dětský organismus a rozvoj dětské osobnosti.
Také jsem se chtěla zeptat, zda je v tomto případě možné navštívit nějakou poradnu, kde by nám poradili, jaký typ školky vybrat vzhledem k povaze dítěte.
Chtěla bych pro syna samozřejmě to nejlepší jako každá matka a mám obavu, že v klasické školce nebude syn tak spokojený.
Moc Vám děkuji za pomoc a přeji hezký den
S pozdravem
Eliška Kulová
Dobrý den,
bohužel s lesními školkami nemám žádnou zkušenost ani nevím o žádných vědeckých studiích. Není to téma, kterým se v Mense zabýváme, omlouvám se. Snad jste nalezla informace již někde jinde. Obecně je ale dobré, když se dítě v takto ranném věku rozvíjí všestranně, je mu nabídnuto větší množství činností a podnětů a je podporováno v tom, co ho baví. Poradny pro takto malé děti víceméně nejsou, věřím, že jako matka instinktivně vyberete pro své dítě aktuálně to nejlepší a v tomto věku je samozřejmě možné vzhledem k vývoji dítěte i jeho zájmů případně školku změnit.
Držím palce ať je hlavně chlapeček spokojený. S pozdravem
Lucie Měchurová
Dobrý den,
řeším teď problém s předškoním dítětem, synovi teď bude 6 let. Od narození byl velice aktivní, neustále v pohybu, o vše se zajímal, na vše musel sáhnout apod. Ve věku asi 3 let se mi pořád plet do domácí prací, uklid, mytí nádobí, vysávání a hračky nebo malování ho nikdy moc nebralo. Jsme objednaní do PPP kvůli školní zralosti / odkladu školní docházky. Syn má totiž problém respektovat autority, dělat v daném okamžiku stejnou činnost jako celá školková třída, dělat v dané chvíli i to, co ho nebaví apod. Je stále velmi aktivní, sedět nevydrží, stále něco vypráví, velice snadno se při neoblíbené činnosti rozptýlí každou maličkostí a pak je i vzteklý. Naopak, doma dokáže celý den stavět dům z Lega, stále ho zdokonaluje a předělává, ale stále u toho poskakuje a mluví. Nebo se na půl dne zavře do koupelny a dělá dětské chemické pokusy (sada pro děti od 8 let). Před babičkou ukáže, že umí i ščítat, z videí rozumí cizímu jazyku, je schopný v cizí řečii odpovědět. Ale předemnou se takto odmítá projevovat. Stále však kreslí hlavonožce.
Jsem na rozpacích, jestli je to třeba ADHD nebo je prostě jen nepozorný, nebo je naopak ještě nezralý... Dokážou ho v PPP správně diagnostikovat? Nebo byste podle uvedenéh popisu doporučili třeba ještě jiný test pro syna? Nechci, aby zbytečně zůstal další rok ve školce, kam chodit nechce. Ale v 1. třídě si ho neumím představit, když nevydrží na místě se zavřenou pusou. Ráda bych s ním vhodně pracovala a rozvíjela ho, ale spolu nám to prostě nejde. Jakákoli snaha většinou skončí vzteklým řevem nebo uraženým odchodem syna od činnosti.
Děkuji za jakýkoli nápad
Dobrý den,
rozhodnutí vyšetření v PPP je určitě dobrý krok, jejich testy jsou zaměřené na různé oblasti a věřím, že případné ADHD dokáží rozpoznat. Nicméně nadané děti mívají velmi často projevy, které se mohou jevit jako porucha chování, ale není tomu tak, pramení to právě z jejich nadání, z potřeby dostávat adekvátní podněty, nenudit se atd. Vše, co popisujete může být skutečně jen důsledkem jeho mimořádného nadání a pak odklad školní docházky záleží především na sociální a emocionální oblasti. Co se týče kresby, hodně nadaných dětí má větší problém s grafomotorikou a mnohdy to bývá v předškolním věku jediná oblast ve které se jim nedaří. Ale vše by měl posoudit právě PPP.
V každém případě s ním trénujte trpělivost, udržení pozornosti, nutnost občas dělat věci, které zrovna nejsou podle něj atd… zkuste jej motivovat, aby i s Vámi měl chuť dělat věci, které třeba dělá s babičkou. Je bohužel pravda, že vůči rodičům si většinou děti dovolí nejvíce, zkouší jejich hranice a mnohdy je to opravdu velmi náročné.
Přeji Vám hodně trpělivosti a energie při jeho podpoře, věřte, že se to jednou vrátí :-).
Lucie Měchurová
Dobrý den. Jsem Matka 5 leteho Dominika, který už 2 let projevuje velke nadáni pro vzdělání. Byli jsme před par lety i na sezení a posouzení jeho intelektu u Paní Moniky Stehlíkové. Už cítím ze z pohledu intelektu mu nemám co předat a chtěla jsem se zeptat zda by nemohl chodit k Vám na nějaké “mimo školkové ” aktivity. Potřeboval by kolem sebe děti které mu mají co předat a někam ho posunout.. Pokud by šlo se přijít podívat na nějakou hodinu nebo něco.. Děkuji předem za odpověď.
Hezky den
Marketa Bohacova
Dobrý den,
bohužel Mensa ČR aktuálně nenabízí žádné pravidelné hodiny nebo kroužky pro nadané předškoláky. Dovoluji si ale doporučit například Centrum pro talentovanou mládež, které pořádá různé akce pro děti a pokud vím, byla tam nabídka i pro předškoláky. Bohužel většina programů během pandemie doznala změn nebo rušení, ale zkuste se na jejich nabídku podívat.
S pozdravem
Lucie Měchurová
Dobrý den, dcera se narodila 13.9.2016. Od malinka pozoruji velký potenciál. V rodině by IQ nad 140 nebylo výjimkou. Já mám "pouhých" 138. Velkou výhodou je, že dcerka nemá žádné zjevné deficity. Snažím se rozvíjet především její slabé stránky, nicméně ve srovnání s vrstevníky je takřka ve všem spíše nadprůměr. Chtěla jsem ji nechat zařadit do předškolního programu v MŠ (formálně jde o 13 dní). Na přání ředitelky dcera prošla posudkem na PPP, kde je psáno, že patří do vysokého nadprůměru, je adekvátně iniciativní a sociální zdatnost odpovídá věku. V posudku je doporučení k přijetí do předškolní výuky. Ve školce se změnilo vedení a nová ředitelka doporučila posudek ve třídě v MŠ. Dcera znovu neprojevila žádné známky nedostatečné sociální zdatnosti. Nicméně ve zprávě se píše, že po konzultaci s učitelkami se doporučuje posilování sebedůvěry bez zařazení do předškolní výuky. Ačkoli od počátku se postupu dcerce stavila jen jedna učitelka odcházející do důchodu, nyní celý sbor klade překážky společně. Starší učitelka nechala před půl rokem dcerku počůrat v postýlce - není dovoleno vstávat z postýlky a dcerka si neprosadila potřebu záchodu. Zpočátku učitelka neuznávala ani vyšší inteligenci dcerky a konfrontovala mě s předsudky, že žádám po dcerce výkony. Především dříve dcerka často chápala řeč velmi doslovně, ráda dodržuje všechny pravidla a má naprosto skvělou paměť. Již od malinka mě samotnou přivedla k důslednosti. Čili vím, že si všímá a velmi dobře pamatuje vše, co kdy učitelky prohlásí. Doma, v okolí i venkovním prostředí je dcera spíše sebejistá a sebevědomá. Sama si doma chystá oblečení a obléká se. Ve školce prý působí nejistě a má problémy hlavně při převlékání. Obávám se, že ve školce vznikl zbytečný problém. Dcera prošla všemi posudky nicméně školka nadále klade překážky. V březnu 2021 (4,5 let) psycholožka v posudku uvedla kognitivní zdatnost na 6,5 let. Dcera se již nyní těší do školy (sousedovic kluk je v 1.třídě ZŠ, sestřenky žijící ve stejném domě jsou v 1. a 2.třídě ZŠ). Konzultovala jsem neformálně situaci s jinou dětskou psycholožkou, která se domnívá, že dcerce by prospělo zařazení do předškoláků a právě tím by byla posílena nejvíce její sebedůvěra. Nechci celou záležitost protahovat. Sama mám pedagogické zkušenosti a obávám se, že toto je skutečně případ nepochopení pedagoga pro práci s dítětem pohybujícím se ve vysokém pásmu nadprůměru. Dcera neprojevuje žádné obtíže a proto vlastně nijak moc nevyčnívá a spíše mám pocit, že ve školce ani vyčnívat nechce. Uměla se podepsat již ve 3 letech a od doby školky se podepisovat zcela přestala. Doma už loni psala dopis Ježíškovy. Písmo je samozřejmě nedokonalé, občas zrcadlové atd. Ačkoli v některých věcech se dcera může trochu vymykat standardu považuji to za přirozené a vždy se bude trochu vymykat. Nicméně neprojevuje žádné problémy, které by nebyly adekvátní věku. Není tedy důvod dceru nepřijmout do předškoláků. Nevím, na koho se obrátit. Děkuji! Kovářová
Dobrý den,
bohužel s tímto problémem Vám nepomohu. Z toho, co píšete se mi to také jeví jako nepochopení, ale bohužel pokud vedení školky není vstřícné k tomu, udělit Vaší dceři nějakou výjimku ani v případě, že je toto doporučeno PPP, tak s tím asi moc nenaděláte. Možná bych doporučila poohlédnout se po jiné školce, máte-li tu možnost, kde by ke specifikům Vaší dcery byli vstřícnější a kde by jí přípravu s předškoláky umožnili. Rozhodně to není výjimečné, že děti, které mají z PPP posudek jako intelektově nadané a rodiče uvažují o předčasném zaškolení, jsou do předškoláků zařazeni, i když formálně nesplňují věkovou hranici. Je skutečně důležité posilovat její slabé stránky, ale neméně důležité předkládat jí takové podněty, které ji pomohou rozvíjet se ve stránkách silnějších. A to asi za stávající situace v této školce nedosáhnete. Já osobně doporučuji vždy se zkusit s konkrétním pedagogem nebo pedagogy domluvit, situaci si vysvětlit, ale pokud to nepomůže a dcera už v MŠ naschvál neprojevuje to, co běžně zvládá, řešila bych to skutečně změnou školky.
Moc držím palce, ať se Vám podaří najít nějakou alternativu a dcerka je spokojená.
S pozdravem
Lucie Měchurová
Dobry den,
Nekde jsem slysela, ze se poradaji pripravne kurzy i pro prijeti na ZŠ. Nabizite prosim takove?
Predem dekuji a jsem s pozdravem
Mirka Puchy.
Dobrý den,
bohužel Mensa ČR žádné takové kurzy nenabízí ani o nich nevím. Některé základní školy pořádají pro předškoláky své vlastní aktivity, kde se děti seznamují se školou, prostředím a dělají nějaké úkoly, ale jestli je to bráno jako příprava na přijetí do školy, to nevím. Zkuste poptat konkrétní ZŠ o kterou máte zájem.
S pozdravem
Lucie Měchurová
Dobry den,
rada bych se poradila ohledne syna (5let).
Ve dvou letech poznaval prvni pismenka, ted zvlada celou abecedu, cte tiskace jednoducha slova, zajima se o mala pismenka. Od 3,5 ho zajima vesmir, planety, trpaslici planety atd. Umi anglicky.
Posledni rok ho bavi cisla, vetsi mensi, scitani, odcitani, zacina nasobit a delit, ikdyz vlastne nevi, ze je to nasobeni a deleni. Mamo, vis ze cislo 10 je 2a8 a taky 6a4...A 4 ctyrky jsou 16 atd. Moc se tesi do predskoly,ze bude pocitat do milionu a bilionu.
Nevim, zda by to mohlo byt nejake nadani, spis je jen zvedavy, kazde dite nejaka oblast zajima. Napr.psani a tuzka obecne ho vubec nezajima, grafomotorika pokulhava.
Jen bych se rada poradila, jak bych ho mohla podporit, co mu dal nabidnout, aby se mohl dal rozvijet. Ma cenu chodit na nejake testy, neni toto vlastne bezne? Vubec netusim.
Dekuji moc za odpoved.
Petra M.
Dobrý den,
z toho, co popisujete by se o nadání mohlo jednat, nadané děti to mívají právě tak, že v nějaké oblasti jdou úplně do vyčerpání tématu. Co se týče grafomotoriky, kreslení atd. to je také u nadaných dětí běžné, že tato oblast je v pozadí jejich zájmu a velmi často v ní mají problémy. Mensa ČR testuje děti od pěti let, tak bych Vám testování asi doporučila, abyste věděla, zda se o nadání jedná či jde jen o akcelerovaný vývoj. Podívejte se na termíny veřejných testování, případně můžete využít nabídku individuálního testování, které je pro takto malé dítě asi vhodnější. V seznamu testujících si vyhledejte testujícího z Vašeho regionu a zkuste se na něj obrátit.
S pozdravem
Lucie Měchurová
Dobrý den,
Synovi byly minuly týden 4 roky.Už umí přečíst celou abecedu a za poslední měsíc se naučil počítat do 100.Zvládá všechny kombinace napsat na kalkulačce a i je všechny přečte a umí je říct i za sebou.Nyní se učí dal až do 110.
Je to běžné ?
Děkuji Andělová
Dobrý den,
v tomto věku se poměrně obtížně určuje co je a není standardní, každé dítě se vyvíjí svým tempem a u některých dětí se může jednat o akcelerovaný vývoj, kdy se v některých oblastech vyvíjejí pouze rychleji. Nicméně z toho, co popisujete by se skutečně mohlo jednat o to, že je Váš syn nadaný, záliba v písmenecha číslech v tomto věku bývá u nadaných dětí obvyklá. Společnost Mensa provádí testování IQ u dětí od dosaženého pátého roku, takže je ještě brzy jej nechat testovat. Doporučuji Vám syna v jeho zájmech podporovat, vytvářet mu podnětné prostředí a zároveň dbát na to, aby měl možnost všestranného rozvoje. To, zda je skutečně nadaný se může ukázat i v mateřské škole, kde může být rozdíl v jeho schopnostech a znalostech oproti běžným vrstevníkům viditelnější.
S pozdravem
Lucie Měchurová
Dobrý den, syn od 3 až 4 let sleduje cca hodinu denně youtube kanály dětské youtubery hovořící anglicky.cca v 5ti letech jsem si všimla že skládá bez problémů věty a komunikuje anglicky a cca v 6ti letech již hovořil plynule anglicky. Ke to nějak výjimečné? Nebo jde o běžný jev kdy se dítě poslechem naučí takto cizí jazyk? V domácnosti mluvíme pouze česky. Děkuji
Dobrý den,
z Vašeho popisu nelze určit, zda se jde o výjimečné nadání, v předškolním věku se může jednat o akcelerovaný vývoj dítěte, nicméně zřejmě bude mít nějaké vlohy na učení cizích jazyků, lepší verbální schopnosti, úplně běžné to není. Předškolní děti veškeré podněty kolem sebe opravdu hodně nasávají a podnětné prostředí jim v tom samozřejmě napomáhá. Uvidíte, zda mu takové snadné učení vydrží a zda bude takto šikovný třeba i v jiných oblastech, případně ho zkusit nechat otestovat, zda jde skutečně o nadání.
S pozdravem
Lucie Měchurová
Dobrý den,
mám dotaz:
máme dceru které bylo v lednu 6 let. chodí do MŠ. jelikož jsme z Nepomuku, nemáme moc na výběr pro výběr studia naší dcery.
V této době umí číst asi jako děti ve třetí třídě, počítat asi jako ve druhé třídě, kreslení na úrovni 10tiletého dítěte.
nemůžeme se dopátrat jakým postupem rozvíjet její schopnosti. můžete prosím poslat nějaký odkaz , jak toto řešit?
děkuji za odpověď.
s pozdravem Vokounovi
Dobrý den,
pokud máte zájem o testování IQ dítěte, pak bohužel na základě aktuálních vládních omezení zatím testovat nemůžeme. Jediná možnost je individuální testování po dohodě s testujícím. Po rozvolnění budou na webu mensa.cz k dispozici termíny testování a elektronická přihláška na testy. Bez ohledu na to, zda se Vaše dítě stane či nestane členkou Dětské Mensy, můžete se kdykoli zaregistrovat jako rodič, čímž si zajistíte odběr nepravidelně rozesílaného newsletteru. Všemožné tipy pro rodiče nadaných dětí se snažíme shromažďovat na stránce Tipy pro Vás. Z členství v Mense pak samozřejmě plynou nějaké benefity, které jsou stručně zmíněny na stránce Výhody pro členy, o Dětské Mense se dočtete základní informace na stránce Dětská Mensa.
Nedá se vše jistě popsat v několika řádcích. Prozkoumejte naše webové stránky, případně se přihlašte na testování, obojí Vám napoví více. Každopádně dceři nabízejte bez obav činnosti, které jí nejvíce zajímají.
S pozdravem
Zuzana Poláková
Dobrý den,
dcera (nyní 5,5 roku) začala sama číst písmena zhruba ve 3,5 letech. Aktivně jsme jí neučili, pouze odpovídali, či podporovali/vysvětlovali, když měla o čtení zájem. Dnes už čte rychle, téměř plynule, píše tiskacím písmem a zvládá počítání do 100, sčítání jednociferných čísel a je všeobecně velmi zvídavá a učenlivá. Vybíráme nyní základní školu a chtěl bych se zeptat, zda je nějaký doporučený postup, který by pomohl vybrat takovou, kde by pedagogové dokázali pracovat i s dětmi, které jsou v některých oblastech napřed? Chtěli bychom zajistit dceři takové prostředí, které bude její zvídavost dále rozvíjet.
Děkuji a přeji krásný den, M. F.
Dobrý den,
bohužel škol, které by se věnovaly nadaným dětem není mnoho, třídy pro nadané děti má opravdu jen několik škol v republice (většinou na Moravě). Nepíšete odkud jste, ale doporučuji podívat se na seznam škol spolupracujících s Mensou. Tyto školy problematiku nadaných dětí znají a dokáží s nimi pracovat, nicméně nemůžeme určitě zaručit, že s nadaným dítětem na takové škole bude umět pracovat každý pedagog, je potřeba se v takové škole poptat a zjistit, co mohou Vaší dceři nabídnout. Nadané dítě má nárok i na podporu v podobě individuálního vzdělávacího plánu, je ale nutné navštívit pedagogicko-psychologickou poradnu a nechat dceru otestovat a získat potřebný „papír“, který je pro školu v tomto případě nezbytný. Obecně bych Vám doporučila po výběru školy zajít za vedením školy a zkusit s nimi nějakou variantu vzdělávání dcery probrat. Opravdu velmi záleží na konkrétním pedagogovi, některý je schopen nadanému dítěti věnovat potřebnou a adekvátní péči i bez „papírů“, některý bohužel neumí s takovým dítětem pracovat ani se všemi potvrzeními. Přeji Vám ve výběru štěstí, aby Vaše dcera byla ve škole spokojená a získala ke vzdělávání kladný vztah. S pozdravem
Vážení,
dcera má 5,5 roku. Paní učitelky doporučuji odklad, protože její hra je prý na úrovni 3letého a nespolupracuje s předškoláky, ale spíše individuálně nebo s mladšími dětmi...mentálně je na tom tak, že čte, začíná psát psacím, počítá do 100... sčítá. Maluje a hraje na housle. Je hodně koncentrovaná. Chceme ji dát do Montessori ZŠ. Ale jsme teď na vážkách kvůli té sociální oblastí, tak nevíme. Děkujeme za váš pohled. Hlavně zdravíčko přejeme v této době. I. H.
Dobrý den,
posouzení MŠ jsou většinou správná, ale odvíjí se od porovnávání dítěte s konkrétní skupinou. Důvody, proč dcerka s ostatními nespolupracuje, mohou být různé, např. to že činnosti, které baví ji (popisujte výukové odvednosti), nezajímají ostatní a ona tak s nimi nemá společné téma. Její způsob hry pak může skutečně působit odlišně od ostatních. Kontakt s mladšími je pak pro ní příznivější, protože ji menší děti poslouchají a ona se tak mezi nimi cítí lépe. To, že se odlišuje od jedné skupiny dětí, neznamená, že by měla být v sociální oblasti neúspěšná, spíše potřebuje adekvátní kontakty, které ji budou obohacovat v jejích zájmech. To však bude platit v jakémkoliv kolektivu. Volba jiné MŠ není špatná, minimálně získá nové podněty a možnost zapojit se do skupiny dětí, ve které si třeba najde lépe partnery pro hraní. To vše však může přinést i škola a seberealizace v roli žáka. Odklad každopádně musí posoudit PPP, kde rovněž posoudí její aktuální možnosti, včetně sociální zralosti.
Dobrý den, můj syn má 4,5 roku. Od 2 let je sledován u dětského psychologa kvůli křehčí psychice (výbuchy vzteku) – nyní křehčí, ale v normě. Problém byl z důvodu nevyváženého emočního a mentálního dozrání. Dle lékařky má akcelerovaný vývoj. Chci se zeptat, zda je možno změřit případně jeho IQ a zda je možnost případné konzultace o možnosti školy, či dřívějšího nástupu do školy. Už nyní velmi hezky počítá a snaží se číst. Děkuji, M. P.
Dobrý den,
Mensa ČR provádí testování IQ u dětí, které dosáhly věku 5 let. Testování Vašeho syna tudíž můžeme provést až po dosažení tohoto věku. Co se týče dřívějšího nástupu do školy, tam je nutné vyšetření z pedagogicko-psychologické poradny, jejíž doporučení je nutné proto, aby škola takové dítě k základnímu vzdělávání přijala. Většinou není ani tolik důležitá výše hodnoty IQ, ale to, jak je dítě zralé, především po sociální stránce, jak je na tom emočně atd… Jak sama uvádíte, tam by mohl nastat problém. Seznam škol, které jsou nějakým způsobem nadstandardní v péči o nadané žáky naleznete na našich stránkách, vzhledem k tomu, že nepíšete odkud jste, blíže Vám zatím neporadím.
S pozdravem
Dobrý den, mám tříletou dceru (38 měsíců). Dcera dokáže přečíst slova a krátké věty. A to i věci, které nemůže znát – nedávno například listovala na tabletu doplňky pro domácnost a četla si třeba názvy jednotlivých kategorií. Dcera má i vlastní iPad, který ovládá bravurně. Zvládá i těžší věci, jako je stáhnutí aplikace z AppStore (pokud je na ni reklama ve hře, kterou už má). Dcera zvládá i komplet abecedu a počítání do 20. Má také velkou paměť na loga a názvy firem. Třeba když jedeme v autě, dokáže upozorňovat na billboardy a loga firem kolem cest a někdy přidá i reklamní slogan. Pozná, jaké značky aut mají příbuzní apod. Dále také dokáže věci pojmenovat v angličtině (ne tolik, co česky) a dokáže si i zpívat anglické písničky, které zná z YouTube. Je to standardní v jejím věku, nebo je chytřejší, než je standardní?
Dobrý den, v tomto věku se poměrně obtížně určuje co je a není standardní, každé dítě se vyvíjí svým tempem a u některých dětí může být vývoj pouze rychlejší. Nicméně z toho, co popisujete by se skutečně mohlo jednat o to, že je Vaše dcera nadaná. Společnost Mensa provádí testování IQ u dětí až od dosaženého pátého roku. Doporučuji Vám dceru v jejích zájmech podporovat, vytvářet jí podnětné prostředí a zároveň dbát na to, aby měla možnost všestranného rozvoje. To, zda je skutečně nadaná se může ukázat již s nástupem do mateřské školy, kde může být rozdíl v jejích schopnostech a znalostech oproti běžným vrstevníkům viditelnější. S pozdravem
Dobrý den,
můj syn je předškolák, narozen v červnu 2013, se zájmem o vědu a matematiku (zvládá násobky, sčítání, odčítání, částečně dělení, zajímá se o procenta...). Po konzultaci s PPP mi bylo řečeno, že matematické představy jsou nadprůměrné, orientační IQ též mírně nadprůměrné na jedné straně; na druhé straně z důvodu grafomotoriky, nezralé zrakové percepce a ADHD byl synovi doporučen odklad školní docházky. Ráda bych i přesto rozvíjela synovy vlohy. Můžete mi doporučit nějaký matematický kroužek nebo pracovní sešit, který by mohl používat? Jsme z Prahy. S pozdravem, K. D.
Dobrý den,
bohužel o konkrétním matematickém kroužku nevím, nicméně poradila bych vám nabídku společnosti CTM Academy, která v rámci Objevitelských sobot má velmi pěkné programy i pro předškoláky. Pracovních sešitů je na trhu velké množství, doporučuji podívat se na naše webové stránky, kde můžete nalézt nějaká doporučení, případně konkrétní pracovní listy. S pozdravem
Dobrý den,
obracím se na Vás s dotazem ohledně mého syna, v dubnu mu byly 4 roky. Mně samotné v PPP naměřili IQ 150, když mi bylo asi 9 let, ale také dyslexii a jiné. Neznám IQ biologického otce mého syna, ale vyšší bylo. Syn se vždy projevoval o krok dopředu než ostatní děti. Místo dvou kostiček na sebe stavěl věže do nebe a prozkoumané hračky už ho nebavily. Nasadit a zašroubovat vršek na PET láhev zvládal okolo 1 roku. Vše jsem brala s nadšením, že mám chytré dítě se svým názorem. Přišlo vlajkové období a rozeznal přes 30 vlajek. Nikdy jsem synovi nebránila v jeho vývoji – vždy mu zajistila vše, co ho bavilo. Vše se tak nějak vlnilo jako moře. Chytl ho do něčeho zápal,tak jsme se tomu věnovali a zápal pomíjel (v zápalu poslouchal jako hodinky). Když zápal pominul a on se vrátil ke starým hračkám, začal zlobit a pak se našel další impulz.
Další období začalo nástupem do školky, kde byl miláček, následně všudybýlek, upovídané dítě, agresor – šťouchal děti, vše jsem mu vysvětlila a byl klid. Učitelky jsem poprosila o trošku víc pozornosti, že se nudí a proto zlobí. Před 2 měsíci začalo ve školce nacvičování besídky, první měsíc syn chodil ze školky se slovy, že pořád jen tančí. Snažila jsem se mu vysvětlit, co je to besídka. Vrcholením besídky bylo to, že byl z něho tyran a učitelky si už škubaly vlasy (kopal do dětí, rozbíjel jim výtvory, mlátil předměty třeba i hodinu a vydával prapodivné zvuky). Besídka skončila, syn se už uklidňuje a začíná ve školce fungovat. Také u něj sleduji prvky autismu – rád používá mou ruku jako jeho prodlouženou jeho ruku, občas až zarputile lpí na urovnání věci podle barvy, velikosti, počtu (i v obchodě přerovnávání sušenek) ve školce měl výstup, že ta barvička, co mu chybí ve stavebnici, je ve vedlejším oddělení a musí jí mít – paní učitelka mu to nedovolila, debatovali spolu asi hodinu, než začala svačinka...
Za prvé – to že syn umí počítat do 100, poznávat bary a abecedu jak česky, tak anglicky, mě nepřekvapilo. Že se snadno učí anglická slovíčka, jsem brala samozřejmostí (biologický otec je lingvista), ale zarazila mě ladnost pochopení „já jsem, ty jsi“ (I am, you are), tak jako velmi rychle po pár dotazích pochopil počítání (zatím tedy +1), dále bez problému staví puzzle o 100 ks (s asistencí, rád si u toho povídá – kam asi patří tato kostička?). Lego mu stačí postavit jen jednou podle návodu, pak staví zpaměti. Umí spousty básniček a písniček. Občas u něčeho moc dlouho nevydrží, ale když ho něco zaujme, tak i celé hodiny. Má dokonalou fantazii a často se v ní ztrácí. Rád se mnou debatuje, nikdy jsem se nepozastavila nad tím, že s ním nemluvím jako s dítětem. Dá se o něm říct, že by mohl být nadané dítě? Nebo je jen chytřejší? Do PPP jdeme až v říjnu.
Za druhé – pokud by se dal považovat za nadané dítě, jak ho rozvíjet, do jaké míry? Aby se pak ve škole opět nenudil.
Za třetí – je lepší vyhledat školku se zaměřením na nadané děti?
Děkuji za jakoukoli radu. Vím že nejste PPP, ale situace ve školce je už neúnosná a nechci, aby měl syn nálepku „agresor“ jen proto, že si s ním učit
Dobrý den,
z popisu lze dovodit, že potenciál Vašeho syna bude zřejmě vysoký, nicméně doporučuji navštívit i klinického psychologa, který by Vám pomohl řešit chování. Náznaky rituálů, výkyvy až neadekvátní projevy související s napětím (např. besídka) by mohly v budoucnu jeho školní výkony limitovat. Klinický psycholog zároveň může posoudit i intelektový potenciál. Pokud by se prokázal na mimořádné úrovni, bylo by potřeba další vyšetření, a to v PPP, aby Vám dali doporučení pro školku a následně školu, jak mají s chlapcem pracovat. Zde vyšetření klinického psychologa nestačí, je nutný správný papír, se správným razítkem . Nicméně s chováním Vám může poradit více, než psycholog v PPP. Ke třetí otázce - vyhledání zaměřené školy – to nelze takto posoudit, rozhodně bych ale doporučila hledat třídu s menším počtem žáků (do 20), aby se mohl rozvíjet i v oblastech svého zájmu a paní učitelka by na něj měla více prostoru.
Dobrý den, moje dcera je předškolačka. Jelikož už čte, počítá příklady přes 20 a začíná psát i psacím písmem, chtěla bych se zeptat, kam se obrátit na nějaké testy, než půjde do školy: jestli má jít na IQ testy nebo k psycholožce, kde by ji udělali individuální vzdělávací plán. Děkuji za odpověď, L. M.
Dobrý den,
pokud chcete orientačně zjistit inteligenci Vaší dcery, mohou Vám k tomu posloužit i testy, které provádí společnost Mensa ČR. Nicméně, pokud již teď víte, že budete mít zájem pro dceru vytvořit společně se školou individuální vzdělávací plán (IVP), je nezbytně nutné absolvovat vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně (PPP), jelikož ona jediná je pro školu adekvátní partner k tomu, aby takový plán mohl být vytvořen. Velmi doporučuji objednání v PPP učinit co nejrychleji, jejich objednací lhůty jsou velmi dlouhé a bylo by dobré mít nějaký podklad již při zápise do školy, aby se Vám se školou lépe jednalo.
S přáním pěkného dne,
Dobrý den,
podle posouzení lékaře a psychoanalytika náš 3letý syn na úrovni předškolního věku – mimo verbální dovednost. Ve věku 1 roku se začínal zajímat o písmenka a v druhém roce se již sám naučil celou abecedu česky i anglicky. Dnes již spojuje slabiky, čte a píše slova – tedy pouze ta, na která má chuť. Podotýkám, že vše se naučil sám. Anglickým výrazům se přestává věnovat a vzhledem k tomu, abychom nezanedbali jeho vývoj, který by potřeboval odborný dohled, bychom se u Vás rádi informovali, jak postupovat dál. Rádi bychom se synem docházeli do kroužku Mensy kvůli jeho dalšímu rozvoji. S pozdravem, M. K.
Dobrý den,
organizace Mensa ČR nepořádá kroužky na podporu rozvoje rozumových dovedností, ale organizuje aktivity pro rodiče s děmi nebo pedagogy, pracující se zvídavými nebo nadanými dětmi. Pokud jste z Prahy, doporučuji využít aktivity Centra nadání, nebo, pokud to pro Vás není vhodné, pak účast na Setkání členů a příznivců Dětské Mensy, kde se setkáte s různými odborníky a hlavně rodiči podobně „laděných“ dětí, se kterými můžete sdílet své zkušenosti. Na našich webových stránkách si můžete rovněž zjistit, zda ve Vašem okolí nepracuje mateřská škola, která se věnuje péči o nadané děti nebo nepracuje s metodou NTC, která je výborným prvkem pro obobohacení vzdělávacích činností u předškolních dětí.
S pozdravem
Dobrý den,
náš 3letý syn je úplně běžné dítě, nicméně neuměl jestě mluvit a poznal vše, na co jsme se ho ptali (obrázky, čísla, písmena...). Velice ho bavila naše pozornost a všechny informace doslova hltal. Ve dvou letech uměl abecedu, čísla, tvary, barvy... to vše i anglicky. Nicméně je mu to málo. Velice ho zaujaly hodiny: pozná, kolik je, a to i na minuty. Sčítání a odčítání ho bavilo jen do chvíle, než je pochopil... a to se děje se vším. Na druhou stranu miluje sport, krásně maluje a tancuje. Brnká na kytaru do rytmu nebo si „bubnuje“. Ve školce ho mají za baviče třídy. Všechno chce zkusit. Nerada bych mu kazila dětství, ale zároveň mi přijde škoda ho nepodpořit, když na to má. Nicméně se mě ptá na věci, které často nevím, jak vysvětlit, aby pochopil vzhledem jeho k věku. Máme navštívit psychologa? Nechat udělat testy IQ? Děkuji za radu, P. Z.
Dobrý den, vzhledem k věku syna bude asi obtížné najít psychologa, který by se nadání takto malých dětí věnoval. Pokud jste z Prahy, můžete využít např. aktivit Centra nadání nebo se zúčastnit Setkání členů a příznivců Dětské Mensy, kde můžete získat mnoho informací o rozvoji rozumových dovedností dětí a spolu s dalšími rodiči sdílet své zkušenosti. Třeba zde najdete někoho z Vašeho okolí, kdo Vám poradí, na kterého klinického psychologa se nejlépe obrátit (či naopak ).
Dobry den,
moje dcera, které je 28 měsíců, umí rozpoznat všechna velká písmena v abecedě a po písmenkách číst. Sama se o to zajímá a chce si číst, rozpoznává tvary (trojúhelníky, čtverce atd.), umí počítat do 20 a ma velmi dobrou paměť. Chtěla bych si proto nechat poradit, jak máme postupovat. Dcera by měla jít v září do školky, peníze na soukromou školku bohužel nemáme. Pocházime z Prahy a ráda bych, kdybyste mi doporučili dětského psychologa, který by nám eventuálně doporučil IQ testy. Předem děkuji za odpověď, A. K.
Dobrý den, s podporou rozumových dovedností u takto malých dětí má nejvíce zkušeností Centrum nadání, které působí v Praze 6. Pořádá např. akce pro rodiče s malými dětmi, Kroužky zábavné logiky pro nejmenší nebo diagnostické dny.
Dobrý den,
obracím se na Vás s prosbou o radu. Našemu synovi budou na konci dubna 2018 čtyři roky. Od malička se zajímá o zcela jiné „věci“ než jeho vrstevníci. Ještě než se naučil chodit, uměl už téměř celou abecedu (odříkat i poznat velká písmena) a velmi brzy nato ho začala fascinovat čísla. Nyní už čte, sám píše (vymyslí si větu a napíše ji – jen se mě ptá „Jaký se tam píše i - tvrdý nebo měkký?“ :-)) a hlavně, nejradši ze všeho počítá - příklady typu 68+75 pro něj nejsou absolutně žádný problém, většinou je z hlavy vypočítá jen o chvilku později než já. Podobně je na tom s odečítáním, pochopil už i princip násobení a dělení. Příklady si sám píše na tabuli – to je pro něj v současné době jedna z nejlepších zábav.
Jsem zatím se synem doma (i proto, že má zrakovou vadu – je extrémně citlivý na světlo, vada se dá ale docela dobře kompenzovat speciálními brýlemi). Od září bychom ho chtěli dát do školky – uvažujeme o typu Montessori. Myslíte si, že je pro něho tento typ školky vhodný? Dívala jsem se i na Vaše stránky na školky spolupracující s Mensou – v Pardubicích, kde žijeme, by měly být dvě, ale na jejich stránkách jsem nenašla nic konkrétního...
Dále by mě zajímalo, jestli bychom ho mohli přivést k Vám na testování IQ? A také bych ho ráda přihlásila na nějaký kroužek pro nadané děti, příp. klub nadaných dětí, ale ten jsem v Pardubicích nenašla. Neměli byste pro nás nějaký tip?
Předem moc děkuji. S pozdravem, L. L.
Dobrý den, testy IQ máme pro děti od 5 let, tudíž v současné době Vám syna otestovat nemůžeme. Co se týče školky, nedokážu Vám dát bohužel zcela jasnou odpověď, zda je Montessori školka pro nadané dítě vhodná či nikoliv. Některým nadaným dětem vyhovuje a jsou v ní šťastné, některým bohužel ne. Velmi záleží na způsobu vedení, pojetí a také dětech, které se ve školce sejdou. Určitě bych Vám doporučila vybranou školku navštívit, zeptat se na to, co mohou Vašemu nadanému synovi nabídnout, podívat se, jak u nich práce s dětmi probíhá…. Ve školkách spolupracujících s Mensou by se paní učitelky měly nadaným dětem umět adekvátně věnovat, měly by je umět správně motivovat a rozvíjet. Navíc tyto školky zařazují do svého programu prvky NTC metody, která rozvíjí potenciál všech dětí. Podrobnější informace o činnosti pardubických školek spolupracujících s Mensou naleznete ve zprávách, které na našich stránkách publikují (MŠ Koníček, MŠ Pastelka). Bohužel o žádném kroužku pro nadané předškoláky nevím, Mensa ČR takové kroužky nepořádá. Nejbližší klub nadaných dětí je v Hradci Králové (KND Delfíni), nicméně ten je určen školním dětem. Nejen pro předškolní děti pořádáme dvakrát ročně Setkání členů a příznivců Dětské Mensy.
Dobrý den,
přemýšlím, že bych nechala otestovat své 5leté dítě, u kterého mám již rok potvrzené mimořádné nadání – a to z toho důvodu, aby se stalo členem Mensy. Nevím však, jestli by z toho plynuly benefity typu poradenství, doporučení vhodné literatury, her, školy, pobytu mezi obdobnými dětmi? Dnes jsem si objednala i ve Vašem e-shopu literaturu, absolvovala jsem seminář k NTC, avšak nebráním se dalším chytrým doporučením. Prosím ještě o zodpovězení, zda u testování takto malých dětí mohou být přítomni rodiče? Ještě dodám, že jsme navštívili i Centrum nadání, odkud jsem též čerpala stran pracovních listů, knih a her. Dítě již dvakrát absolvovalo Logickou olympiádu. Děkuji Vám. D. S.
Dobrý den,
na testování IQ samozřejmě klidně přijít můžete, stačí si vybrat některý z nabízených termínů a vyplnit přihlášku. Jen je potřeba dávat pozor, abyste vybrala správný typ testování (většinou je označen jako „testování dětí od 5 let“, nebo něco podobného). Podrobnější dotazy k průběhu testování Vám zodpoví konkrétní testující, na jehož termín se přihlásíte. Já sama děti netestuji, takže nevím přesně – ale neměl by být vůbec žádný problém, abyste byla přítomna ve stejné místnosti.
Bez ohledu na to, zda se Vaše dítě stane či nestane členem Mensy, můžete se kdykoli zaregistrovat jako rodič, čímž si zajistíte odběr nepravidelně rozesílaného newsletteru. Všemožné tipy pro rodiče nadaných dětí se snažíme shromažďovat na stránce Tipy pro Vás. Z členství v Mense pak samozřejmě plynou nějaké benefity, které jsou stručně zmíněny na stránce Výhody pro členy, o Dětské Mense se dočtete základní informace na stránce Dětská Mensa.
Nedá se vše jistě popsat v několika řádcích. Prozkoumejte naše webové stránky, případně se přihlašte na testování, obojí Vám napoví více.
Dobrý den,
mám syna (5 let), který nadstandartně dobře počítá (např. umí dobře hodiny, třeba v 8:35 říct, za kolik minut bude celá; nemá problémy se zápornými čísly; početní příklady jako 11 000-2 jsou pro něj samozřejmé;úkoly typu „Je tisíc gepardů, každému desátému se narodí miminko, kolik jich bude celkem“ zvládá bez potíží). V geometrii a prostorové představivosti nevyniká, ale čísly své okolí udivuje každý den :)
Pro jeho psychickou pohodu není možné, aby chodil do nějaké speciální školy (bude chodit v místě bydliště, do třídy s neteří). Nevím, jak mu pomoct neotrávit se ve škole. Zda školský systém dává možnost rozdílových zkoušek a urychlení ročníků školy jen v jednom předmětu. Obávám se, aby nakonec neskončil s dvojkou z matiky, protože např. nepíše hezky číslice, a paní učitelka si ani nevšimne, že učivo prvního stupně už zvládl. Byli jsme v PPP, a paní psycholožka nám řekla, že stejně záleží na škole, a ne na jejím posudku. To je asi pravda, ale moc mi to nepomáhá. Uvítám radu. Děkuji, přeji pěkný den. D.F.
Dobrý den,
všechny Vaše dotazy, problémy jsou opravdu hodně závislé na škole a konkrétní paní učitelce. Pokud máte školu již vybranou, bylo by velmi vhodné promluvit s paní ředitelkou o možnostech individuálního vzdělávání, které je škola schopna (ochotna) poskytnout. Podle platných vyhlášek by měla škola k žákovi s mimořádným nadáním přistupovat individuálně a nabídnout mu alespoň částečně výuku odpovídající jeho schopnostem. K tomu, aby tak mohla učinit, je ale opravdu potřeba vyšetření a doporučení z PPP. Způsob, jaký škola pro vzdělávání takového žáka určí, není ale přesně a jednoznačně dán. Může to být například Vámi zmíněné přeskočení ročníku, přeskočení pouze v jednom předmětu rozhodně není neobyklé, případně po dohodě s paní učitelkou zadávání obohaceného učiva… Pokud bude mít syn potvrzení z PPP, pak bych se rozhodně neobávala toho, že si paní učitelka nevšimne, že umí počítat – v návrhu na individuální vzdělávací plán by mělo být jasně vymezeno, v jakých oblastech a na jaké úrovni se mimořádně nadané dítě nachází, kde je nadprůměrné, kde je v průměru a kterým oblastem je potřeba věnovat zvýšenou péči. Bohužel ale není výjimečné, že škola představy ohledně individuálního vzdělávání žáka naplnit nedokáže a pokud je dítě trvale nespokojené, je na místě uvažovat o změně školy.
Dobrý den,
obracím se na vás s dotazem: synovi mé partnerky je 4,5 roku. Svoji inteligencí výrazně převyšuje svoje vrstevníky - sám čte, počítá, umí anglická slovíčka. Má výbornou dedukci a u věcí, které ho zajímají jde sám od sebe do hloubky poznání problematiky. Otázka zní: je možné "prověřit" dítě a nechat si poradit, kam se případně hlásit na základní školu? Obávám se, že jeho znalosti již v teď převyšují rámec osnov prvního nebo druhéího ročníku ZŠ. Jsme z Prahy. Za jakýkoliv podnet předem děkuji. hezký večer, J. T.
Dobrý den,
z toho, co popisujete by se u chlapce skutečně mohlo jednat o mimořádné nadání. Mensa ČR testuje děti od dovršeného pátého roku, doporučila bych Vám tedy ještě chvilku vyčkat a poté se přihlásit na některý termín veřejného testování, které v Praze probíhá pravidelně. Co se týče základní školy, určitě je vhodný výběr na místě, podívejte se například na školy spolupracující s Mensou, kde se péči o nadané děti věnují, některé z nich mají pro tyto děti dokonce i speciálně oddělený skupinový program. V případě, že se u chlapce mimořádné nadání potvrdí a budete toto chtít ve vybrané škole zohlednit, bude ještě nutné absolvovat vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně, na základě kterého může škola vypracovat individuální vzdělávací plán, ve kterém vzdělávací potřeby dítěte zohlední. Pouze absolvování testu inteligence v rámci Mensy pro školu nestačí.
Dobrý den,
Potrebovala by som poradiť. Mám syna 5,5 roka. Je dosť bystrý, šikovný na matematiku, zaujíma sa i o fyzikálne pokusy, lepšie vychádza so staršími a dospelými, problém máme v kolektíve jemu seberovných detí. V štátnej školke sa sťažovali učiteľky že sa nezapája a nespolupracuje, keď začala do MŠ chodiť mladšia 3ročná, začali spolu chodiť do montessori. Tam sa znova začali sťažovať učitelky že je nepozorný, vymýšľa, robí „kašparka“. Občas sa u neho vyskytnú i tiky. Neurologička mala vážne podozrenie na Tourettov syndrom a tiky, doporučila psychológa a psychiatra. Ten povedal, že to Tourette nie je, a tiky má prameniace z toho že potrebuje pozornosť a byť „opečovávaný“ ako jeho mladšia handicapovaná sestra. Psychiatrička napísala zas že má nadpriemernú slovnú zásobu a matematické schopnosti a tiky to nie sú len zvačšená nosná mandľa. Možno ľahko hraničné ADHD.
Ja ako matka si mám zas tušenie, že tam možno žiadna hyperaktivita nie je (i manžel bol veľmi živé dieťa), túto „show“ robí v školke preto lebo sa tam nudí. (Doma totiž vydrží keď ho niečo zaujme i hodinu dve v kľude.) Kto z nich má teda pravdu? Budúci rok ide do ZŠ. Potrebujem pomoc pri výbere. Či klasická ZŠ alebo menší kolektív? Na koho sa obrátiť aby som zistila či to upútavanie pozornosti je od nudy alebo preto že tam má nedostatok podnetov ktoré by ho zaujali? Test IQ mu nik nerobil, len má zmysel ho zas testovať keď už bol u 3 odborníkov? Len keby sa aspoň zhodli... S pozdravom, L. M.
Dobrý den, vyšetření, která uvádíte, byla zaměřena na případná zdravotní rizika. Doporučení, jak jej vzdělávat, aby se v MŠ nenudil a prospíval dle svých dispozic, může ale zrealizovat pouze školské poradenské zařízení, tj. Pedagogicko-psychologická poradna. Jejich práce s dítětem je trochu jíná, rovněž odborné materiály, které používají, jsou odlišné od postupů klinických psychologů. Zároveň by se měli vyjádřit i k rozumovým schopnostem syna a doporučit Vám i školce způsoby jeho dalšího rozvoje, včetně optimálních metod vzdělávání (což není v gesci psychiatra nebo psychologa).
Dobrý den,
Obracím se na Vás s žádostí o názor. Dostala jsem na Vaší instituci kontakt od paní učitelky z mateřské školy Orangery, kterou od září můj synek navštěvuje. Podle všeho co synek již zvládá je nadaný: jsou mu 3 roky, mluví plně v jednoduchých větách již od dvou let. V témže čase ho začaly zajímat čísla, naučil se počítat do 100, nyní zvládá do 1000, rozloží a složí třímístné číslo na různé varianty, umí celou abecedu přečte tu a tam jednoduchá slova, sám se naučil pomoci her počítat anglicky a též písmena a barvy. Umí cca 30 basnicek, značky všech aut a to i výrobní označení. Ted právě procházíme obdobím vlajek a čteme v mapách. Chlapec je v kolektivu spíše samotářský, nerad děla manuální činnosti kreslení a podobně. Je živý a má rád pohyb. Mentálně je spíše na úrovni 4 dítěte, a to i vzrůstem ;)
Paní učitelka Diana Vranová z Orangery mi doporučila, abych Vam napsala také s ohledem na to, aby věděla, jak v případě Deniska postupovat při učení atd. Samozřejmě to zajímá velice i nás, rodiče. Jde o to, abychom v některých případech nedělali chybu a nenutili ho k něčemu, co mu není přirozené. Snad se vyjadřuji srozumitelně ;)
Nevím úplně jak dal postupovat, budu velice vděčná za Vás čas a posouzení. S pozdravem, D. C.
Dobrý den,
z toho, co popisujete, opravdu vyplývá, že se v případě Vašeho syna skutečně jedná o nadané dítě. Činnosti, kterými se nyní zabývá – vlajky, auta, jsou přesně právě ty činnosti, při kterých nadané děti doslova excelují a které je většinou pohltí. Z Vašeho e-mailu nevyplývá, zda se syn těmto činnostem věnuje i v rámci mateřské školy: Orangery je jednou ze školek, která s námi spolupracuje – v loňském roce jedna z paní učitelek absolvovala naše kurzy metody vzdělávání NTC, která právě mimo jiné pracuje s vlajkami a značkami. Tato metoda je velmi vhodná k rozvíjení dětí předškolního věku a i když není určena pouze pro nadané děti, velmi jim vyhovuje. Určitě bych v tomto směru jeho zájmů s chlapcem pokračovala, pokud zrovna Vaše paní učitelka nemá dostatek inspirace, zcela jistě jí dokáže načerpat u kolegyně, která našim školením prošla. V případě, že by jste se chtěla o této metodě více dozvědět Vy osobně, podívejte se na stránku O metodě NTC Learning.
Pokud bude syn získávat nové informace svým tempem, v rámci svých momentálních zájmů, rozhodně mu tím nemůžete uškodit. Bránit dítěti v čerpání nových informací určitě nemá smysl a ani to dost dobře nejde. Pokud by on sám nechtěl a nebylo by mu to v danou chvíli přirozené, určitě by se v tomto věku věci, které popisujete, naučit nedokázal. Nabízejte mu tedy bez obav činnosti, které ho zajímají. Je velmi dobře, že navštěvuje školku, která vzdělávání nadaných dětí aktivně podporuje, to je vždy velká výhra.
V budoucnu bych Vám také mohla doporučit zvážit účast na některém z našich setkání členů a příznivců Dětské Mensy, kde se dají načerpat další inspirace od odborníků na práci s nadanými dětmi i od rodičů, které mají podobné „starosti“.
Dobrý den,
máme pětiletého syna,který je od malinka fascinován čísly. Od tří let čte (i psací písmo) a začínal se sám pokoušet i napodobovat písmena. Raději jsme mu koupili něco jako písanku, aby věděl, jaké má u písmen dělat tahy a celou abecedu zvládl za tři měsíce. Sčítání a odčítání už mu také nestačilo, tak dostal dětské pravítko a obrázkem a z druhé strany s násobilkou. Tu měl v malíčku za další dva měsíce. Dělení jsme mu vysvětlili tím,že je to obrácené násobení, tak to bylo s několika příklady na dalších „jen“ deset minut. Vše se učí ohromně rychle. Mimo jiné i zeměpis je pro něho hračka.
Byla jsem na první informativní schůzce v pedagogicko-psychologické poradně a byla mi doporučená Mensa na zjištění IQ našeho syna. Chtěla bych vědět,zda bude test jen informativní s výškou IQ, nebo zda by nám mohl i trochu napovědět, kterým směrem ho dál vést. Jestli by byl talent i na cizí jazyky například. A také nevíme,jak ho vzdělávat dál. Jestli nějakou speciální školu nebo ho učit doma. Jsme z malého města a školy tady nejsou moc připravené pro nadané děti. V příloze je synova tvorba. Budeme vděčni za jakékoliv informace. Přeji pěkný den, J. D.
Dobrý den,
Testy Mensy ČR u dětí do 14 let zjišťují pouze pásmo, ve kterém se IQ nachází, resp. jak vysoký rozumový potenciál dítěte je. Bližší specifikaci a vymezení struktury nadání řeší kompletní psychologické testy používané v PPP nebo u klinického psychologa. Spolupráce s PPP je v daném případě opravdu na místě. Synovy výkony jsou, jak popisujete a jak je vidět z ukázky, vysoce rozvinuté. Důležité je však i jeho sociální zralost, která by mohla umožnit, předčasný nástup nebo nástup do vyššího ročníku, bez absolvování první třídy. Zde je opravdu nutný podrobný náhled psychologa (a dětského lékaře), kteří by mohli – jako jediní – vyhodnotit, zda by tento postup byl pro vašeho synka správný.
Osobně však tuto variantu vidím jako rizikovou. S postupem věku, je sice dítě stále úspěšnější než jeho spolužáci, ale vzhledem k věkovému rozdílu (často i 2 let) nelze vyloučit problémy v sociální oblasti. Většinou se neobjevují hned, ale okolo 3. – 4. třídy. Z tohoto důvodu jsou vhodné např. malotřídní školy, kde jsou společně vzděláváni žáci napříč ročníky a nadané dítě může přijímat informace na své úrovni a při tom být v kolektivu svých vrstevníků a připravovat se na přestup na víceleté gymnázium. Učitelé jsou zde i více zvyklí pracovat s dětmi ve skupinách a nadaným dětem umožnit vzdělávání podle aktuálních potřeb (obohacení obsahu výuky, individuální časová organizace, spontánní akcelerace). Žádný individuální vzdělávací plán, který učitel vytvoří na papíře a nemá zkušenosti s tím, jak ho dostat do života, toto nezajistí.
Hodně štěstí při hledání vhodné školy.
Dobrý den,
ráda bych se informovala resp. poradila ohledně zjištění intelektu svého 4,5letého syna a nasměrování jak ho rozvíjet. Máme pár indicií, i ze strany ředitelky školky, že je možnost, že bude syn nadaný a rádi bychom si nechali poradit, jak/kterým směrem ho dál rozvíjet. Ráda bych Vás požádala o kontakt na poradnu v Hradci Králové, nevím na koho se obrátit v této oblasti. Předem Vám mockrát děkuji za odpověď. S pozdravem, E. D.
Dobrý den, kompletním vyšetřením rozumových dovedností se zabývají Pedagogicko-psychologické poradny, ale ty mají zkušenosti převážně s dětmi školního věku. V předškolním věku lze využít např. vyšetření u klinického psychologa, který pracuje s nadanými dětmi (adresu lze vyhledat např. na katalog.psychoweb.cz) nebo v Centru nadání v Praze, kde by Vám odborníci poradili, jak směřovat další rozvoj dítěte. Využít můžete i testování Mensy, které vypovídá o pásmu intelektu, ve kterém se dítě aktuálně nachází a další informace získat např. na akcích pořádaných pro rodiny s nadanými dětmi Setkání členů a příznivců Dětské Mensy.
Dobrý den, ráda bych Vás poprosila o radu. Jako matka samoživitelka jsem se dcerou (nyní 4 roky) přestěhovala cca před 3/4 rokem na Prahu 13. Zde navštěvuje státní MŠ (2. třída). Již odmala je velmi vnímavá, v kolektivu dost napřed. Již před druhým rokem věku skládala puzzle pro 4leté, ve 2,5 letech začala psát první písmena, poměrně rychle i mluvila a má velmi širokou slovní zásobu. V kolektivu je spíš zdrženlivá a stojí stranou, pokud jí však něco nadchne, jde do toho s vervou a má i výdrž a soustředění dlouhé. V současné době čte a píše písmena, počítá, zajímá se o encyklopedie a technické věci, svět jakoby viděla očima geometrie a vše převádí na tvary. Doma mi začala říkat,že se ve školce nudí a nemá mnoho kamarádů. Navštívila jsem s ní Centrum nadání, kde absolvovala diagnostiku intelektu s výsledkem velmi vysokého nadprůměrného rozumového nadání a bylo mi doporučeno ji dávat dostatek podnětů a zapojovat ji do kolektivu stejně orientovaných vrstevníků. Jako bývalý pedagog v MŠ naprosto chápu, že není v lidských silách pedagoga, který má ve třídě 30 dětí, věnovat se jednomu dítěti více / jinak než ostatním. Na druhou stranu bych byla ráda, aby tento potenciál měla šanci rozvinout ještě více – pokud bude chtít a měla v budoucnu šanci díky němu dělat, co ji baví.
Bohužel jsem se zarazila na tom, že pokud nemám finance na to, abych ji zapsala do soukromé MŠ např. s menším počtem dětí ve třídě, nemám šanci ji právě zařadit někam, kde bude dostatečně zásobovaná informacemi. Doma to řeším různými hrami, stavebnicemi, pracovními listy (které ji teď dávám i do školky, s prosbou, aby ji je paní učitelka nabídla, pokud si je bude chtít dělat místo vymalování třeba), ale chápu a vidím, že je to málo. Nějak jsem teď ztracená v tom, kam to celé posunout a udělat ji spokojenější. Nenašla jsem kolem ani žádné kroužky nebo zájmové činnosti pro děti s tímto „hendikepem“. Mockrát Vám děkuji a přeji krásný den, N. W.
Dobrý den,
od září vstupuje v platnost nová legislativa, která umožňuje zohlednit i vzdělávací potřeby dětí zařazených do MŠ. Pamatuje i na nadané děti. Podmínkou je vyšetření dítěte ve školském poradenském zařízení (pedagogicko-psychologická poradna) a jeho doporučení, tzv. stupně podpory. To je pak pro MŠ závazné. Vyšetření v Centru nadání, bohužel, akceptovat nelze. Ale na jeho základě (výsledku) můžete o odborné vyšetření v PPP požádat. Pokud bude i zde zachycen nadprůměrný výkon (a není důvod aby nebyl), PPP navrhne podporu, kterou pak MŠ musí zajistit, např. může získat finanční prostředky na pomůcky, se kterými by p. učitelka s dcerou pracovala (encyklopedie, hry, pracovní materiály), dokonce lze získat i finanční prostředky na asistenta pedagoga, který by dcerku v MŠ rozvíjel a obohacoval její činnost. Tyto prostředky mají být - podle sdělení MŠMT - nárokové (vy však musíte písemně o tento postup vedení MŠ, na základě doporučení PPP, požádat). Musím ale popravdě říci, že tyto kroky jsou teprve prezentovány. A do září je ještě daleko. Vy si však zatím můžete vyřídit vyšetření v PPP :)
Jako rodič můžete také absolvovat seminář k metodě NTC, která je přímo na rozvoj předškolních dětí zaměřena a seznámí Vás i s různými zajímavými aktivitami na obohacování rozumových dovedností. S danou metodou již pracuje mnoho MŠ, možná máte nějakou přímo ve svém okolí. Zároveň můžete zvážit možnost zúčastnit se i připravovaného jarního setkání členů a příznivců Dětské Mensy, jehož registrace je otevřena do 12. května.
Dobrý den,
mám čtyřletou holčičku a zdá se mi, že je velmi nadaná. Má velkou slovní zásobu, což kolikrát i šokuje paní učitelku ve školce. Sama se naučila psát všechna písmena v abecedě. Ráda bych zjistila, jestli je to jen mateřská zaslepenost, že je nadprůměrná nebo fakt. Dá se to nějak zjistit na dálku? V našem okolí (Jihlava) jsem žádnou organizaci spolupracující s Mensou nenašla. Děkuji za informaci. E. R.
Dobrý den,
chtěla bych se poradit. Syn od 1,5 roku věku má rád čísla a písmena. Teď je mu 3,5 roku a hraje si skoro jen s nimi: píše čísla, písmena, slova; počítá; naučil se ruskou, českou a anglickou abecedu, trochu čte apod. Ale hlavně ta čísla – naprosto je zbožňuje. Když chodíme ven, pořád čte čísla baráků (je to legrační, jak lidi v autobuse koukají, když přečte třeba „3028“), zeptal se, jak se jmenují větší čísla (já díky jemu už také vím :-)) – chodí a opakuje „octillion, detsillion, …“
Už Vás nebudu zdržovat těmi detaily, chci se poradit – jak mám postupovat, abych mu pomohla? Přála bych si, aby byl v týmu, kde děti budou mít stejné zájmy a učitelé je budou v tomto směru rozvíjet a pomáhat dozvědět se více a více. Hledala jsem matematické školky, ale nic jsem nenašla…
Chodíme do školky Josefínka a Vendelínek, která spolupracuje s Mensou ČR, je tam fajn, ale podle mého by syn potřeboval důraz právě na tu matematiku…
Budu velice vděčná za jakoukoli radu. Děkuji za Váš čas.
S pozdravem, I. S.
Dobrý den,
mateřské školky zaměřené na určitý obor u nás nejsou. Jsou ale školky, které svůj vzdělávací program obohacují, např. metodou NTC (stále však v kontextu celkového rozvoje dítěte). Matematické dovednosti lze rozvíjet např. s podporou metody prof. Hejného nebo prostřednictvím vhodných deskových her (např. Heckmeck, Game, aj.). Doporučuji Vám také zvážit účast na některé z akcí pro rodiny s dětmi v rámci Setkání členů a příznivců Dětské Mensy, kde jsou představovány i různé hry a aktivity na rozvoj rozumových dovedností dětí.
Dobrý den,
ráda bych se zeptala na vhodnost testování dítěte. Brzy bude mít 5 let. V tuto chvíli již čte, velká i malá tiskací písmena, počítá do 100 i víc, sčítá do 20 cca, hodně si pamatuje. Na druhou stranu je to horší s udržením pozornosti, je introvert, nesnáší změny ani větší kolektiv. Uvažujeme o škole pro nadané ve Zlíně- Malenovicích a napadlo mě, jestli je předtím vhodné udělat testy? Děkuji moc. S pozdravem, M.E.
Dobrý den,
jako prvotní screening bych Vám testování určitě doporučila, ale na druhou stranu se můžete řídit i Vaším jistě správným pocitem, že jde o dítě šikovné a podporovat ho v aktivitách, které ho zajímají. Podporou nemůžete nic pokazit.
Tím, že máte ve Vašem okolí specializovanou třídu, máte velkou výhodu a rozhodně zvažte jeho zařazení do této třídy.
Pro školu je jediná závazná zpráva z pedagogicko-psychologické poradny.
S pozdravem
Dobrý den,
chci se prosím zeptat, zda je běžné, jak bych tak řekla, aby syn, kterému bude v březnu 5 let, poznal téměř všechna písmenka z abecedy i s háčky, podotýkám, že jsme se písmenka nikdy neučili! Dále pak asi od 4 let, možná i dříve, pozná značky aut - př. Renault Scenic, Škoda Octavia...za jízdy autem, „značky“ jedou proti nám, ale i stojící :-) Pozná snad všechny, co jezdí po našich silnicích, až možná na dvě, které se vyskytují na silnici zřídka.. A do třetice, umí napočítat do 100, aniž by se zmýlil! A také přečte čísla jako 83, 65, 32, 94 atd. atd. Upozorňuji, že jsme nikdo z rodiny se synem, nic z toho, co píši nikdy cíleně netrénovali!!!
Děkuji velmi za odpověď.
S pozdravem
Eva K. (maminka téměř 5ti letého Adama K.)
Dobrý den,
našemu synovi bude v říjnu 5 let, velmi brzy začal mluvit, má velmi bohatou slovní zásobu, už ve 2 letech zpaměti vyprávěl dlouhé pohádky, vymýšlel sám vtípky, pamatoval si názvy asi 40 druhů lokomotiv, brzy uměl rozpoznávat barvy, písmena, čísla, napočítá v podstatě do nekonečna :-) Začíná číst a psát. Nedávno také začal úspěšně sčítat a zkouší i odečítat, snaží se přijít logice matematiky na kloub. Rádi bychom ho v jeho aktivitě podpořili, případně rozvíjeli jeho nadání. Mohli byste mi prosím poradit, jak, a zda jej v matematických dovednostech rozvíjet - zda s ním skutečně počítat příklady, nebo to může být spíš na škodu a je lepší postupovat v tempu mateřské školky? Předem moc děkuji za radu či inspiraci. E.B.
Dobrý den,
každé dítě je individualita a je docela těžké radit takto na dálku. Ale obecně (nejen v matematice) platí, že má-li dítě zjevný zájem o nějakou oblast, rozhodně je lepší spíše tento zájem přirozeně rozvíjet, než abychom dítě odbyli např. slovy „to se budeš učit až ve škole“. Nejsem expert na matematiku, takže Vám neporadím zcela konkrétně – ale pokud zapojíte svou (i synovu) fantazii, jistě najdete v běžném životě spoustu příkladů, které se dají nenásilně „naroubovat“ na matematické dovednosti.
Každopádně bych Vám rozhodně doporučila alespoň se seznámit s principy Hejného metody výuky matematiky (http://www.h-mat.cz) - tedy pokud ji ještě neznáte. Nejsem si teď jistá, zda se pořádají i kurzy pro rodiče (nebo jsou v aktuální nabídce „jen“ kurzy pro učitele). Každopádně si můžete pustit videozáznam z loňské nebo letošní přednášky pana profesora Hejného, který přijal pozvání na naši konferenci (listopad 2014, březen 2015). Možná právě v těchto přednáškách najdete konkrétní inspiraci, jak rozvíjet matematické vlohy Vašeho syna.
Dobrý den,
jsem matkou pětiletého chlapce, o kterém se domnívám, že jeho IQ výrazně vyšší ve srovnání s jeho vrstevníky Od tří let čte, píše – i dlouhé pohádky, ale hlavně – miluje matematiku – právě máme období sčítání o odčítání nad 100, poradí si dobře i s malou násobilkou. Dokázali byste mi poradit s výběrem vhodné školy?
Dobrý den,
je možné, že máte mimořádně nadaného syna. Možná časem narazíte na typické potíže, se kterými se často potýkají rodiče nadaných dětí.
Uvažujete-li již nyní o výběru vhodné školy, možná zkuste navštívit pedagogicko-psychologickou poradnu poblíž Vašeho bydliště. Výsledky komplexního vyšetření v PPP Vám mohou poradit, jak s dítětem pracovat a jsou závazné i pro školu. Školy mají ze zákona povinnost vypracovat individuální vzdělávací plán nadanému žákovi. Realizace však bývá v praxi obtížnější - některé školy se nadaným dětem věnují více, některé méně.
Na stránkách Mensy zveřejňujeme seznam tzv. spolupracujících škol, které dělají pro nadané děti více než drtivá většina ostatních škol. Podrobné informace i seznam spolupracujících škol najdete na http://deti.mensa.cz/index.php?pg=spolupracujici-skoly.
Případně můžete časem zkusit syna přihlásit do některého z klubů nadaných dětí, seznam najdete na http://deti.mensa.cz/index.php?pg=knd. Je však potřeba dopředu kontaktovat vedoucího klubu a vysvětlit mu situaci (většinou kluby fungují při nějaké základní škole, ale v principu jsou otevřené všem nadaným dětem z regionu).
Samozřejmě můžete nechat syna otestovat i v Mense, základní informace najdete zde: http://www.mensa.cz/testovani-iq/ , nejbližší termíny a místa testování zde: http://www.mensa.cz/testovani-iq/nejblizsi-terminy/
Na základě výsledků mensovního IQ testu může být Vašemu synovi nabídnuto členství v Dětské Mense, která vyvíjí aktivity pro nadané děti zcela nezávisle na školském systému vzdělávání. Viz např. http://deti.mensa.cz/index.php?pg=aktuality&aid=136
Mám 4 letou dcerku, ještě jí nebyly ani dva roky a uměla barvy, naučila se je od bonbónu. Vždy se mi zeptala a tohle je? V roce povídala věty, ve dvou letech normální rozhovor, ve 3 letech kvalitní výslovnost, velká slovní zásoba. Ve 4 letech mi přijde, že hledá moc informací na svůj věk; nevím, zda je to normální, na vše se ptá proč, z čeho to je, nestačí jí standardní jednoslovná odpověď, ale stále proč a proč a proč, rozebírá básničky. např. „polámal se mraveneček“ - proč se polámal? kde bydlí? proč doktor přijel za ním? a tak nevím, jak to mají jiné děti, co se týká kresby, tak namaluje detaily oční panenku, vnitřek ucha… když má obrázek z knihy a ptám se jí, co vidí, tak vše vyjmenuje plus řekne kousek lesa, kousek pole, kousek trávy a to je obrázková kniha pro 3leté děti… Když je venku s tatínkem, sama tak mi doma povypráví celý rozhovor včetně intonace… nechci z ní dělat génia - to není. Ale naopak nechci něco podcenit, aby ve škole neměla problémy s tím, že jí nestačí standardní odpověď a že bude třeba vyrušovat.
Dobrý den, Vaše dcerka, tak jak popisujete, se jeví jako bystrá a šikovná holčička, která se díky své zvídavosti určitě neztratí. Ale i zvídavost je třeba rozvíjet a podporovat. S tím Vám může pomoci např. mateřská školka s programem NTC (viz informace na webu Mensy) nebo aktivity pro rodiny s dětmi (deti.mensa.cz), kde se dozvíte mnoho zajímavých informací, od odborníků ze školství, dětských psychologů, ale i rodičů, kteří mají podobné zkušenosti s výchovou šikovného předškoláka. Zde lze domluvit i případné testování. Věřím, že se na některé z podobných aktivit uvidíme :)