Královská základní škola, Troja

Úvodní strana
Úvodní strana
Fotogalerie
Fotogalerie
Kalendář
Kalendář
Dokumenty
Dokumenty
Odborné články
Odborné články
 

Adresa

Rajmonova 4/1199
Praha 8
182 00


Kontakt

+420 774 962 405

https://www.skolatroja.cz/

Redaktoři

  • Mgr. Zuzana Zajdáková

V Královské mateřské škole i Královské základní škole, které jsou akreditované MŠMT, kombinujeme při vyučování úřední jazyk češtinu a anglický jazyk. Souběžné dvojjazyčné (bilingvní) vyučování není žádnou hypermoderní novinkou posledních let. Je to desetiletími prověřená metoda, kterou využívá celá řada zahraničních škol, zejména v zemích s větším zastoupením etnických menšin jako jsou například Spojené státy americké. V hodinách je přítomen jak česky mluvící, tak anglicky mluvící učitel. Při komunikaci s českým učitelem používají děti češtinu, při komunikaci s anglickým angličtinu. Pouze vyučování češtiny a angličtiny probíhá logicky s přítomností pouze učitele daného jazyka. Studentům tento způsob komunikace nečiní žádné obtíže, prakticky simuluje stav ve dvojjazyčných rodinách, kdy jeden rodič mluví s dítětem anglicky a druhý rodič česky. Žáci tento způsob komunikace ani nepovažují za způsob učení a přijímají ho podle našich zkušeností s naprostou samozřejmostí. Výhodou tohoto systému je také to, že lze použít na obě skupiny žáků – na česky mluvící žáky, kteří se potřebují naučit anglicky i na anglicky mluvící žáky, kteří potřebují získat nebo prohloubit znalosti češtiny.

Děti jsou naše budoucnost a tento fakt nevnímáme jako klišé. Tihle zvídaví a zároveň zvědaví malí lidé jsou hlavním nositelem vize a energie, které toužíme předat následným pokolením. I proto dbáme na to, abychom s nimi nakládali jako s pokladem a vpravdě nejhodnotnější akvizicí.

V našem bilingvním konceptu vzdělávání usilujeme o pedagogiku rozvíjející všechny druhy talentů, zájmů a schopností. Důraz klademe i na elementární společenské hodnoty, jakými jsou přátelství, vzájemný respekt, ohleduplnost a toleranci. Zároveň vnímáme jako důležité, aby se děti vyznaly v sobě samých a dokázaly identifikovat svoje potřeby, pocity a prožívání. Chceme, aby byly děti schopné uvědomovat si svoje reakce a ovlivnit své chování. Rozvoji měkkých dovedností věnujeme denně nemalé úsilí a energii. Reagujeme na rychlost změn dnešního světa, na odlišné a rychle se měnící potřeby dětí při jejich vzdělávání. Zabýváme se tím, jak individuálně naučit děti nejvíc, nejlépe a nejefektivněji a přitom udržet, podporovat a násobit jejich radost a nadšení z učení. V Královské vytváříme komunitu, kde se učí nejen děti, ale zároveň i učitelé. Ti vzájemně úzce spolupracují, sdílí příklady dobré praxe a zkušenosti, diskutují o metodách a pomůckách, navzájem se navštěvují v hodinách, podávají si zpětnou vazbu, inspirují se. Mezi našimi učiteli dobře funguje mentor systém.

Děti jsou pro nás rovnocenným partnerem. Pro dospělé často není jednoduché si něco takového v sobě připustit a případně přenastavit. Jsme si jisti, že právě takový přístup má u dětí ojedinělý vliv na jejich akademický i sociální pokrok. Naše děti se např. podílí na plánování svého studia, sebehodnotí se, učí se reflektovat, jak se jim daří naplňovat to, co si vytyčily a zaujmout k tomu stanovisko. Naše partnerství při vzdělávání, které má však jasné a pro všechny čitelné hranice, považujeme za velmi důležité.

Nadané děti rozvíjíme na 1. stupni v rámci výuky matematiky, kdy se děti 1x týdně neúčastní standardní vyučovací hodiny, ale těmto dětem se věnuje speciální učitel, který se snaží u dětí rozvíjet logické myšlení a analytické schopnosti pomocí náročnějších příkladů a her. Speciální učitel je také v úzce spolupráci se svými kolegy, kterým poskytuje podporu a pomoc při interakci s touto skupinou dětí. Dále se děti s nadáním pro matematiku mohou dobrovolně účastnit Klubu nadaných dětí, který probíhá vždy ve středu odpoledne. 

Uvědomujeme si, že nadané děti nemají jen vysokou inteligenci, ale také odlišné fungování myšlení a psychických funkcí. Jejich odlišné neurologické fungování jak po stránce fyziologické, tak emocionální jim může způsobit problémy zapříčiněné nízkým sebevědomí, častou frustrací a pochybností o sobě samém. Proto bychom se chtěli do budoucna u těchto dětí zaměřit na aktivity přinášející zklidnění a snížení napětí a stresu. Jedná se o určitý druh psychohygieny, kterou, dle výzkum, potřebují nejvíce právě tyto děti. 

Mgr. Zuzana Zajdáková
učitelka matematiky
V Praze, 20.srpna 2024

» Archiv