Dá se poznat dvojí výjimečnost a jsou poruchy učení u dítěte trvalé?

Jarka Marčeková

Když si někteří rodiče představí nadané žáky, vybaví se jim dítě, které září ve všech oblastech života - od kterého lze očekávat, že bude mít ve škole samé jedničky, spoustu kamarádů a bude hvězdou ve sportu. Problém je, že tato představa není pravdivá. Ano, některé děti a dospělí vědí všechno a mají všechno, ale to je spíše výjimka než pravidlo. Pokud jde o studijní schopnosti, většina dětí, dokonce i těch velmi bystrých nebo hodně úspěšných, má soubor silných a slabých stránek. Všichni je máme.


Určité rozdíly ve schopnostech, včetně těch, které se podílejí na dobrém prospěchu ve škole, jsou normální. O inteligenci bychom měli uvažovat spíše jako o skupině odlišných schopností než jako o globálním nebo obecném faktoru, který se promítá do všeho, co děláme. Jinými slovy, inteligence není jedna „věc“, na kterou bychom mohli ukázat, a to, že vynikáme v jedné oblasti, neznamená, že se nám bude dařit stejně dobře i v jiných.

Pro většinu z nás tyto rozdíly nepředstavují velký problém. Ve škole a v životě se prosadíme tak, že se trochu víc snažíme tam, kde máme slabiny nebo se své slabiny naučíme kompenzovat využitím svých silných stránek. Učíme se, často nevědomě, přizpůsobovat.

U některých dětí jsou však rozdíly mezi jejich schopnostmi tak velké, že je pro ně obtížné, ne-li nemožné, uspět ve škole pouze usilovnější prací nebo kompenzací. Tyto děti mají skutečnou poruchu učení - trvalý a zřejmý blok, pokud jde o učení se určitým typům látky. Jedná se o jinak schopné děti, které i přesto, že mají skvělé učitele, pomoc doma a spoustu příležitostí k učení, tak jim to „prostě nejde“. Mnoho nadaných dětí odpovídá tomuto vzoru a nazýváme je dětmi s dvojí výjimečností.

Na co se zaměřit

Některé známky toho, že vaše nadané dítě může mít specifickou poruchu učení:

  • Dítě se snaží, jak nejlépe umí, ale přesto má problémy v jednom nebo více předmětech, přestože má kvalifikovaného učitele a vy mu doma poskytujete podporu.
  • Dítě vykazuje velké rozdíly ve výkonech mezi jednotlivými předměty - např. trvale mu jde dobře čtení a psaní, ale špatně matematika.
  • Existují zjevné známky problémů s kognitivními dovednostmi jako pozornost, paměť, porozumění, používání jazyka nebo dodržování pokynů.
  • Dítě ze dne na den zapomíná, co se naučilo.
  • Učitelé dítěte jsou znepokojeni jeho nedostatečným pokrokem ve srovnání s ostatními dětmi stejného věku nebo mají pocit, že nedosahuje svého potenciálu.

Co dělat

Pokud má vaše dítě ve škole problémy a vykazuje některý z výše uvedených příznaků, můžete si zkusit domluvit schůzku s učitelem. Rodiče a učitelé někdy společně dokážou najít řešení. Může se jednat o úpravu domácích úkolů, doučování nebo změnu skupiny podle schopností v rámci třídy.

Pokud má vaše dítě i přes veškerou snahu učitele stále problémy a vy nebo učitel se stále domníváte, že se může jednat o poruchu učení, můžete nechat dítě na tyto poruchy otestovat. Po obdržení výsledků testování musí škola na případné poruchy brát ohled a adekvátně tomu přizpůsobit vzdělávání dítěte.

Jsou poruchy učení trvalé?

Mnoho dětí s dvojí výjimečností bude mít s některými aspekty učení problémy po celý život.

Jiné ovšem z problémů s učením „vyrostou“. Například děti, které jsou ze začátku základní školy ve čtení o několik let pozadu, začnou dohánět rozdíly a než dosáhnou adolescence, tak už umí plynule číst. Jindy děti s těžkou jazykovou poruchou začnou mluvit a rozumět stejně dobře jako jejich vrstevníci. Někdy jsou změny dramatické - jako by někdo přepnul vypnínač - a někdy jsou pozvolnější a nenápadnější. Důvody takového zlepšení se mohou u jednotlivých dětí lišit. Mezi některá možná vysvětlení např. patří následující:

  • Dítě se možná naučilo lépe kompenzovat svou poruchu - využívat své silné stránky, aby kompenzovalo své slabiny.
  • Mozek dítěte dozrál nebo se vyvinul tak, že všechny „obvody“, které dříve nebyly úplně správně spojené, se nyní propojily a začaly fungovat.
  • Dítěti prospěly určité speciální vzdělávací přístupy, které dříve nebyly k dispozici.
  • Dítě ve skutečnosti nikdy nemělo poruchu učení. Někdy je „porucha učení“ spíše důsledkem faktorů jako nedostatečná školní docházka nebo špatná výuka. Jakmile je dítě zařazeno do kvalitního studijního programu a začne pravidelně chodit do školy, jeho studijní problémy se rychle vyřeší. Děti s problémy s učením mohou také vykazovat velké zlepšení, pokud to, co bylo považováno za poruchu učení, byl ve skutečnosti nediagnostikovaný problém se sluchem nebo zrakem, který se nakonec upraví, nebo základní emocionální problém způsobený situačním stresorem, například rozvodem, který se později vyřeší.

 

Toto je zkrácená verze článku Gifted Kids With Learning Problems od Davida Palmera Ph.D. Na webu Psychology Today si můžete přečíst plnou originální verzi tohoto článku.

3.5.2024


Zpět